Murid Oh Murid

7 Soalan harian daripada anak murid bila suruh buat latihan atau kerja.

1. Cikgu, kena selang ke?
2. Buku apa cikgu?
3. Cikgu tulis kat mana?
4. Tak cukup, boleh sambung sebelah dak cikgu?
5. Tajuk dia apa?
6. Cikgu, kena salin semua ke cikgu?
7. Cikgu, kena garis ke?

Situasi 1
Murid  : cikgu, kena salin ke yang dekat whiteboard tu?
Guru.  : ehhh….tak payah salin….tengok je…lepas ni angkat whiteboard ni pi fotostat kat pejabat.

Situasi 2
Murid. : cikgu buat sekarang ke?
Guru. : tak…..buat tahun depan.

Situasi 3
( guru sedang menulis di whiteboard)
Murid. : cikguuuu…..tepi sikit…..tak nampak.
Guru. : …….. …..

Situasi 4
Murid. : cikgu kalau tak cukup boleh sambung muka surat sebelah tak?
Guru. : tak boleh…..sambung kat meja….tak pun sambung kat atas baju kamu.

Situasi 5
Guru. : siapa dah siap?
Murid. : saya belum lg cikgu!
Guru. : siapa belum siap?
Murid  : saya dah cikgu!

Situasi 6
Guru. : ok, buka mukasurat 58, baca dan catat dalam buku nota mengikut pemahaman kamu sendiri.
Murid. : cikgu, kena baca ka?
Guru. : dak…tak payah baca. Koyak mukasurat tu. Bubuh dalam ayaq…pastu hampa minum ayaq tu..
Murid. : cikgu ni..tanya pun tak boleh….

Situasi 7
Guru. : Ok…keluarkan buku dan salin nota kat depan ni.
Murid : cikgu, salin kat dalam buku ka?
Guru : tak…salin kat atas dahi kamu.

Situasi 8
Guru : semua dah dapat kertas soalan?
Murid : dah cikgu
Guru : ok, kamu ada 1 jam 30 min untuk jawab soalan exam ni. Boleh mula sekarang.
Murid : dah boleh mula ka cikgu?

Situasi 9
Guru : esok ada jamuan raya…jadi esok mai sekolah pakai baju raya.
Murid : cikgu, esok ada pj, nak kena pakai baju pj tak?
Guru : ya Allah….ampunkan dosaku…

Situasi 10
Guru : masa ada lagi 15 min. Siapkan latihan sekarang dan hantar.
Murid : cikgu, kalau tak siap?
Guru : buatla dulu….baru tahu siap ka tak…
Murid : kalau tak siap jugak?

Situasi 11
Guru BM : Buat latihan pengukuhan ni dalam buku kamu.
Murid : cikgu, buat latihan ni dalam buku apa?
Guru BM : buat dalam buku matematik na….
(Faham pulak…terus keluarkan buku BM)

Sungguh……mendidik memerlukan kesabaran yang tinggi. Semoga segala usaha para guru diterima sebagai satu ibadah dalam -mencari redha dan rahmat Allah s.w.t

Adaptasi dan olahan:
Pn Hjh Fatimah binti Ahmed Khalil

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *