Menjawab Persoalan Mereka Yang Sering Menolak Poligami

Antara salah faham orang kita tentang poligami yang perlu diperbetulkan segera :

Point no.8 selalu orang argue. Baca sampai habis

1. Kena minta izin isteri pertama dahulu untuk poligami.

Ini salah, tiada dalam rukun atau syarat untuk poligami kena minta izin isteri pertama, kedua atau ketiga. Tapi memberitahu mereka untuk poligami itu lebih baik namun ianya bukan wajib.

Suami tidak perlu meminta izin kepada isteri untuk melakukan sesuatu. Bahkan isteri dituntut dalam islam untuk meminta izin kepada suami.

.

2. Isteri kedua dikira sebagai perampas. Ini juga salah.

Tiada istilah di dalam islam isteri kedua, ketiga atau keempat dikira sebagai perampas.

Rampas menurut kamus dewan ialah mengambil sesuatu kepunyaan orang lain dengan paksa.

Suami bukan hak mutlak isteri pertama kerana Allah benarkan untuk suami memiliki 4 isteri.

Keduanya dalam perkahwinan tiada istilah paksa. Ianya mesti suka sama suka pengantin lelaki suka kepada pengantin perempuan dan pengantin perempuan suka kepada pengantin lelaki, dalam rukun nikah disebut sebagai ijab dan kabul.

Kalau nak kata isteri kedua perampas, bilamana isteri kedua tu memaksa suami untuk berkahwin dengannya seperti ugut suami untuk bunuh diri sekiranya tak kahwin dengan dia, ini baru padan kalau nak kata perampas.

So untuk mengatakan isteri kedua, ketiga, ataupun keempat sebagai perampas adalah amat tidak tepat. Ini menurut agama islam bukan menurut agama lain.

.

3. Haram mana mana isteri meminta cerai kerana suami poligami

Sekiranya mana-mana wanita meminta cerai daripada suaminya tanpa sebab yang kukuh, maka terhalanglah dia daripada mencium haruman syurga. (Hadis riwayat Abu Daud)

Mana-mana wanita yang meminta cerai daripada suaminya tanpa mempunyai sebab yang diterima Islam, maka diharamkan baginya untuk mencium bau syurga. (Riwayat al-Hakim, 2/200)

Poligami tidak boleh dijadikan sebagai alasan untuk si isteri meminta cerai kepada suami kerana poligami halal di sisi syarie agama islam.

.

4. Lelaki yang berpoligami hanya kerana ikut nafsu

Sebelum berkata begitu, first kena faham apa tu nafsu ?

Kita quote sekali lagi dari kamus dewan apa maksud nafsu.
keinginan yang keras, kehendak hati yang kuat, kemahuan yang kuat, dorongan hati.

Ini maksud nafsu. Kalau inilah nafsu maka sebenarnya tiada masalah untuk poligami.

Kalau sebut bab nafsu, bukan dalam poligami saja, bahkan monogami pun mesti kena bernafsu untuk berkahwin. Bahkan kalau lelaki yang tidak ada nafsu, nak kahwin macam mana ?

.

5. Suami berpoligami ni tidak setia

Like i said, kita tengok apa maksud sebenar setia menurut kamus dewan. Tidak berlaku curang, amanah serta teguh hati dalam hubungan suami isteri.

Di atas ni maksud setia yang berkaitan hubungan suami isteri.

Suami ni boleh dikatakan curang sekiranya ada wanita simpanan, ada kekasih gelap, ada

Sebab apa ? Derajat isteri dan bukan isteri tidak sama, tapi ia jadi curang sebab melayani wanita yang statusnya bukan isteri sama seperti layan isteri.

Contohnya Ali ada isteri, dia bagi nafkah kepada isterinya setiap bulan, dia juga bagi duit, tempat tinggal kepada kekasih gelapnya sama seperti dia melayani isterinya.

Ini boleh kata curang, sebab buat benda yang sama sedangkan 1 halal, 1 haram. Sekiranya diperlakukan hal yang sama kepada kedua dua isterinya dalam poligami ini dinamakan sebagai adil tidak lagi curang.

Kerana kedua duanya mendapat hak yang sama sebagai isteri.

.

6. Poligami ni digambarkan hal yang negatif.

Poligami berlaku bila ada 3 penjuru.

Isteri pertama, isteri kedua, suami. Bila sudah berlaku poligami yang selalu disalahkan netizen adalah SUAMI. Keduanya ISTERI kedua dikatakan sebagai perampas.

Kalau dalam drama juga poligami sering dipandang sebagai serong sekalipun Allah halalkan dan Rasullulah pun amalkan poligami.

Dalam drama melayu banyak menggambarkan poligami ni negatif.

Watak protagonis di kalangan netizen faham adalah isteri pertama, watak suami dan isteri kedua dikategorikan sebagai antagonis.

Ini perlu diperbetulkan. Dalam poligami ni, salah silap tidak diletakkan kepada mana mana pihak.

Suami yang salah, dia kena terima hukumannya yang salah, isteri pertama or kedua juga mempunyai dosa dan kesalahan.

Tapi amat tidak adil untuk mengatakan suami dan isteri kedua salah sebab poligami, sebaliknya isteri pertama jadi benar sebab menentang poligami.

Walhal poligami hukum asalnya harus, halal, tapi diharamkan tanpa sedar akibat terlalu mengikut emosi.

.

7. Adil = sama rata

Sebenarnya adil lain, sama rata lain.

Ramai yang faham adil ni maksudnya sama rata.

Dalam Al Quran ada sebutkan, fa in khiftum alla ta’dilu fa wahidatan au ma malakat aimanukum zalika adna alla ta’ulu

Adil yang orang kita faham adalah sama rata.

Adil menurut islam dan juga kamus dewan ialah meletakkan sesuatu pada tempatnya, menyebelahi pihak yang benar.

Contoh : Anak lelaki kita beli baju melayu, anak perempuan kita beli baju kurung untuk raya. Ini dinamakan sebagai adil. Bukannya sama rata iaitu anak lelaki pun baju kurung, anak perempuan pun baju kurung.

Menyebelahi pihak yang benar pula contoh, isteri A berkelahi dengan isteri B, kita takkan dengar sebelah pihak, kita dengar hujah kedua duanya. Siapa yang benar kita bukan nilai dari segi mudanya, lawanya, tapi dari segi hujahan terhadap isu yang diketengahkan.

Adil tidak semestinya sama rata, tapi sama rata sudah semestinya adil.

Sama rata = sama rasa semuanya sama; menyamaratakan menjadikan atau meng-anggap sama atau sama rata

Konsep sama rata ni kalau ikutkan anak lelaki dibelikan baju kurung, anak perempuan pun diberikan baju kurung.

Isteri pertama suka buah manggis, isteri kedua pun kita kena belikan buah manggis. Ini konsep sama rata.

.

8. Kenapa lelaki boleh kahwin 4 ? Cuba kalau perempuan kahwin 4 ?

Yang bagi analogi seperti ni pun dah tak tepat. Bagaimana mungkin kita berikan contoh yang sudah Allah sebagai penghukum tu tetapkan.

Soalan seperti ini boleh dikategorikan sebagai talbis iblis.

Cuba kalau lelaki mengandung, buang masa saja tanya soalan seperti ini yang sudah semestinya tidak akan berlaku.

Ok lah takpe abam cuba jawab.

Kalau perempuan ada 4 suami.

Suami A, B, C, D

Suami A, B, C,D jimak dengan si isteri.

Bila si isteri mengandung, kepada siapakah nak bin kan bapanya ?

Jika seorang isteri memiliki empat suami melakukan kerja dan tugas sebagai seorang isteri kepada empat atau lima orang anak-anaknya bagi keempat keluarganya. Adakah dia sempat melakukan kerja dan tugas sebagai seorang isteri kepada empat keluarga dari suami yang berbeza-beza?

Seorang lelaki yang memiliki empat isteri dan mereka tidak melakukan hubungan luar selain daripada itu, didapati dia sihat dan tidak mendapat penyakit kelamin.

Manakala jika seorang isteri yang sering bertukar-tukar pasangan mudah untuk dia mendapat penyakit kelamin seperti Chlamydia Trachomatis dan Gonnorrhea dan akan berjangkit kepada pasangannya.

Sekiranya seorang lelaki memiliki empat isteri dia boleh menggilir para isterinya setiap masa kerana fitrah orang lelaki tidak didatangi haid. Sekiranya isteri pertamanya haid maka dia boleh memilih isteri-isteri yang lain untuk menunaikan hajatnya.

Manakala sekiranya seorang isteri yang memiliki empat suami, dan dia didatangi haid, bagaimana dengan situasi keempat-empat suaminya itu?

Seorang suami berkahwin empat, dia menginginkan 4 orang anak bagi setiap isterinya. InsyaAllah dia akan dapat melakukan untuk itu. Manakala jika seorang wanita memiliki empat suami dan masing-masing suaminya mahukan 4 orang anak. Bagaimana dengan keadaanya ?

.

Kalau ikut kan emosi memang sampai bila pun takkan dapat jawapan. Tapi kalau ikut Al Quran dan Sunnah akan jumpa solusinya.

Suami atau isteri salah bukan semestinya poligami tu haram.

Poligami ni halal di sisi Allah. Janganlah kita haramkan.

Analoginya mudah, Ali langgar lampu isyarat sampai terlanggar kereta Siti. Siti pun kata lampu isyarat ni salah, sepatutnya diroboh.

Ali salah, bukan lampu isyarat yang salah. Lampu isyarat memang sentiasa benar. Pelakunya salah jangan salahkan lampu isyarat.

 

Sumber:

MENJAWAB PERSOALAN MEREKA YANG SERING MENOLAK POLIGAMIAntara salah faham orang kita tentang poligami yang perlu…

Posted by Muhammad Ezral on Isnin, 25 Mei 2020

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *