Login / Daftar ke Pengantin.com.my




Lupa kata laluan?

Daftar sekarang

Iklan kahwin - iklankan butik perkahwinan anda
 
Min And The Makeup
untuk maklumat lebih lanjut, sila ke http://minandmakeup.wordpress.com... >> lagi
untuk maklumat lebih lanjut, sila ke http://minandmakeup.wordpress.com

Petua-petua Menambat Hati Suami

Attention, open in a new window. | Print | E-mail

User Rating: / 56
PoorBest 

Kebahagiaan berumahtangga merupakan impian dan harapan semua pasangan suami isteri. Bukan sahaja kebahagiaan duniawi yang dicari bahkan juga kebahagiaan akhirat sebagaimana keinginan untuk menjadikan rumahku adalah syurgaku. Berikut adalah panduan khusus buat isteri yang solehah...

1. Selalu berdoa agar suami sentiasa menyayangi kita. Bila suami balik dari kerja, tegur dan sentuh suami sebelum kita membuat kerja-kerja lain.

2. Tunjukkan keprihatinan dengan bertanya secara khusus mengenai kegiatan suami sepanjang hari. ( jika suami dalam mood yang sesuai) Belajar dan berlatihlah untuk mendengar dengan baik dan bertanya dengan tepat. Jangan tergesa-gesa untuk menyelesai masalah suami. Apa yang lebih penting ialah memberi perhatian dan simpati.

3. Luangkan masa yang betul-betul "berkualiti" sekurang-kurangnya 30 minit setiap hari kepada suami.

4. Tanya ibu mertua, abang atau kakak ipar mengenai hadiah yang disukai oleh suami dan belikan hadiah tersebut sebagai cenderahati atau untuk memujuk.

5. Beri pujian terhadap penampilan suami.(rambut, wajah, pakaian kacak, kesederhanaan dan seumpamanya).

6. Cepat-cepat pujuk bila suami marah atau berkecil hati. Minta bantuan suami hanya jika sesuai. Sesuai pada masa, tempat dan jenis profesyennya.

7. Elakkan suami dari menunggu terlalu lama terutama bila bersiap.

8. Bila suami memberitahu yang dia akan pulang lewat, ucapkan terima kasih kerana memberitahu. (Lebih baik beritahu dari tidak beritahu langsung )

9. Bila suami meminta bantuan, buatlah dengan serta merta dengan ikhlas dan gembira dengan tidak mengungkit atau banyak komen. ( sesungguhnya Allah sangat gembira perbuatan yang demikian).

10. Ucapkan kata-kata sayang yang romantik pada suami sekurang-kurangnya 2 kali sehari. Jika kita marah, tunggu hingga sejuk. Bila sudah sejuk beritahu suami apa yang mengganggu fikiran secara sopan. Jangan sesekali salahkan suami.

11. Bila suami bercakap, beri perhatian sepenuhnya, hentikan apa jua pekerjaan yang sedang dilakukan. ( jika boleh )

12. Bila ingin memesan barang untuk dibeli oleh suami, senaraikannya di atas kertas.Jangan buat suami terpaksa pergi ke kedai 2 atau 3 kali.

13. Tanya suami bila dia ingin berehat atau tidur.

14. Peluk suami dengan penuh kasih sayang sebanyak 7 kali sehari.

15. Telefon suami di tempat kerja hanya apabila ada perkara penting/ kecemasan sahaja. Telefonlah dengan lebih kerap apabila suami menggalakkannya.

16. Jika suami perlu menjauhkan diri sekali-sekala, tanya bila dia akan pulang. Fahamilah, dia perlu bersendirian utk berfikir.

17. Jangan ganggu suami ketika dia sedang asyik melakukan sesuatu yg memerlukan penelitian.

18. Jika suami marah, jangan sekali-kali menjawab, hanya tunduk dan diam (walau pun kita tak bersalah ). Terangkan keadaan yang sebenar selepas dia sejuk.

19. Bila meminta bantuan suami : terangkan pada suami dengan jelas mengenai kerja kerja rumah yang perlu bantuan. Beri pilihan kerja yang disukainya. Jangan menyuruh-nyuruh & gunakan perkataan yg sesuai dan lemah lembut.

20. Pesan kepada suami untuk menelefon rumah apabila out-station. Jangan marahi dia jika dia tidak berbuat demikian cuma terangkan akan kerisauan kita apabila tidak mendapat berita.

21. Sentiasalah kemas, anggun dan wangi sebelum tidur bersama.

22. Sokong pendapat suami kalau pendapatnya berbeza dgn org lain.

23. Peluk dan belai suami sekali-sekala tanpa implikasi seksual.

24. Bila keluar berkereta: Jangan ganggu suami yang sedang memandu ( walau pun ada jalan yg lebih dekat atau kita sendiri boleh memandu dgn baik.).

25. Jangan menunjuk-nunjuk yang kita tahu jalan selagi tidak dipinta berbuat demikian. Jangan berleter bila suami tersalah jalan semasa memandu. Bersangka baik apabila tersesat jalan.

26. Sabar dan tenang bila mendengar cerita atau masalah suami.

27. Jangan tukar-tukar saluran televisyen bila menonton bersama suami.

28. Jaga maruah suami terutama di khalayak ramai dan ikut kehendak suami diketika itu.Segala bantahan boleh dilakukan semasa berdua-duaan.

29. Bila berpegangan tangan, peganglah sebagaimana yg disukai suami.

30. Buatlah air minuman untuk suami tanpa diminta dan tanpa bertanya "Abang nak minum air apa?" atau " Abang nak minum ke?"

31. Bila makan diluar, berilah peluang pada suami untuk memilih tempat / meja mana yang disukai. Tanyakan pada suami bagaimana kita perlu berkelakuan dikhalayak ramai ketika disisinya.

32. Sentiasa bersegera apabila bersiap & jgn tiba-tiba ingin menukar baju yg dipakai.

33. Sentiasa lebihkan suami daripada anak-anak. (jika sesuai)

34. Belikan hadiah-hadiah praktikal dari semasa-ke semasa:- tali pinggang, kasut,cermin mata hitam dan seumpamanya.

35. Beri layanan istimewa pada suami di hari-hari istimewa. Pergi " dating" atau " berbulan madu" sekali sekala.

36. Jika suami melakukan kesalahan / kesilapan, jangan sesekali menempelak atau "pulangkan paku buah keras ".

37. Hantar kad ucap selamat pada hari-hari istimewa.

38. Urut mengurut suami dari semasa ke semasa.

39. Layanlah suami sepertimana kita melayannya semasa baru-baru kenal dahulu.


Bookmarks ~ Kongsi ::

Komen
zaza
hafzan_nianie@yahoo.com
ditulis oleh zaza pada 2006-06-13 14:39:43
nice..
azman
azman@yahoo.com
ditulis oleh azman pada 2006-06-27 15:29:03
:sigh :) :grin ;) 8) :eek :roll :zzz cute face
cahaya_kasih
iznur_ar81@hotmail.com
ditulis oleh cahaya_kasih pada 2006-07-05 22:03:06
Nasihat yang amat berguna bagi saya yang bakal melangsungkan perkahwinan 44 hari aje lagi. InsyaAllah, akan cuba amalkan mana-mana yang sesuai.
maz
maz_azrul79
ditulis oleh maz pada 2006-07-07 13:02:59
:)terima kasih kerana dengan adanya nasihat ini dapat mengeratkan hubungan saya dan bakal suami saya dalam masa 5 bulan lagi.
lianajamil
lianajamil@yahoo.com
ditulis oleh lianajamil pada 2006-07-13 11:52:10
mekum..nasihat ni mmg b'guna cuma rajin ngan x je nk mengamalkn. :grin :grin
mystiquewawa
ditulis oleh mystiquewawa pada 2006-07-17 10:12:06
:grin bagus..
ApaSaja
asha_tag@hotmail.com
ditulis oleh ApaSaja pada 2006-07-20 13:43:39
Kebanyakkan nasihat2 yang diberi memang berguna tapi ada juga nasihat yang berat seblah. :sigh
rose_flawa
www.rose_flawa@hotmail.com
ditulis oleh rose_flawa pada 2006-07-24 12:47:44
Gud Advise... 
sy benar-benar ttrik dgn suma nsht... 
but wanita yg bnr2 sbr shj bole melakukn suma yg disebut.. 
jdlah isteri yg disyangi suami..
ZEE
ZeahZakaria_aim@yahoo.com
ditulis oleh ZEE pada 2006-07-26 15:12:50
nasihat tu memang baik...tapi macammna kalau isteri yg berkerja kat pejabat...macam berat sebelah saja
ezana
5zal.com
ditulis oleh ezana pada 2006-08-02 14:45:09
ok dan amat bergna untuk saya y bakal melangsungkan tdk lama lg
norjuma
ditulis oleh norjuma pada 2006-08-04 10:50:43
bagus sangat,semua ni blh di buat panduan dlm berumahtangga.
natrah
akasianatrah02@yahoo.com
ditulis oleh natrah pada 2006-08-09 20:13:26
Bila baca dan fahami betul2 dan buat seperti yg ditulis ... baru dpt perubahan dari pihak suami..kekadang tuh dier tertanya gak naper tetiba lain mcm je... tapi tu kan senjata rahsia wanita, bila dier outstation dier kerap teringat kita!! rasa cam x caya...alhamdulillah... semoga ilmu yg baik ini berterusan... keep the good work ;)
wawa
nor_sa82@yahoo.com
ditulis oleh wawa pada 2006-09-22 10:00:12
:grin :p :zzz berguna juga petua yang diberikan.lepas baca mungkin akan lebih romantic lagi dengan suami.
nisa
nisa84_a@yahoo.com
ditulis oleh nisa pada 2006-09-27 03:27:12
nasihat yg bagus utk sumer perempuan yg nk jadik isteri solehah..
Jun Ajnalia
ajnalia@yahoo.com.my
ditulis oleh Jun Ajnalia pada 2006-10-20 12:18:35
:) Memang bagus klau suami dilayan begitu.Tentu suami terasa disayangi. Tapi bagaimana pula dengan perasaan si isteri. Alangkah lagi bagus jika si suami dpt membalasnye walau hanya sekecil kuman, tentu si isteri akan lebih menghargainye.
amelia
sulur@yahoo.com.my
ditulis oleh amelia pada 2006-10-31 11:23:27
javascript:javascript:ac_smilie(':grin')ajavascript:ac_smilie(':p')c_smilie(javascript:ac_smilie(':x')':eek')javascript:ac_smilie(':(')
mimi
lepat@yahoo.com.my
ditulis oleh mimi pada 2006-10-31 11:25:37
BAGI SAYA IDEA YANG KORANG BAGI TU BODOH :x  
KENAPE MESTI NAK IKUT SANGAT :(
suesalsa
sue@yahoo.com
ditulis oleh suesalsa pada 2006-10-31 12:24:34
idea tak penah bodoh, yang bodoh adalah org yg slalu pikir -ve. tak salah jika mencuba utk kebaikan rumahtangga.
nahj
nahj78@yahoo.com
ditulis oleh nahj pada 2006-10-31 14:20:19
bagus dan insyaalah akan saya praktikan bila bergelar isteri nanti, semoga pengorbanan saya dihargai bakal suami
ati
queree_1@yahoo.com
ditulis oleh ati pada 2006-12-14 16:04:17
Sekarang ni saya duk jauh dgn suami,bila ada peluang berjumpa 2,3 hari bersama pun dah cukup wat saya gembira..suma saya dah cuba praktikkan..Suami saya suka sangat n saya pun macam tu juga.hrp hubungan kami akan kekal InsyaAllah. :grin :) :) all
zila
anwah79@yahoo.com
ditulis oleh zila pada 2006-12-24 23:36:46
bagus...ada juga praktikkan serba sedikit dan hasilnya memberangsangkan..rasa seperti berbulan madu....
sya
arisy_a@yahoo.com
ditulis oleh sya pada 2006-12-26 16:33:10
a'kum..mmg bagus nasihat n petua yg d beri mmg b'guna untuk yg atau bakal m'dirikan rumahtangga... :) :grin 8)
Ain
ainshafain@yahoo.com
ditulis oleh Ain pada 2007-01-06 11:13:25
Assalamualaikum..nasihat yang bagus seperti yang dianjurkan dalam ajaran Islam..:) saya bakal melangsungkan perkahwinan bulan 6 ini. Insya Allah.. tips-tips ni berguna untuk saya belajar menjadi isteri yang solehah dan disayangi suami kelak. Bakal Husband saya memang garang orangnya..anak sulong la katakan.. tapi.. garang2 dia pun very loving person. so just nak share.. setiap kelebihan pada suami tu kita perlu tahu untuk memudahkan kita memainkan peranan sebagai isteri. :) :)
Ain
ainshafain@yahoo.com
ditulis oleh Ain pada 2007-01-06 11:18:02
Emm.. nak tambah.. bagi yang berkerjaya di bidang profesional seperti saya.. alangkah baik sekiranya kita ikut fitrah kita sebagai muslimah.. utamakan suami dan anak2.. itu syurga kita sebenarnya.. kat situlah bergandanya pahala berbanding di tempat kerja..Memang ujian dari Nya cukup hebat tapi pahala dariNya juga cukup hebat.. Fikir2kanlah.. :)
nana
nana_dsign@yahoo.com.my
ditulis oleh nana pada 2007-01-09 15:59:55
:grin saya setuju sgt dgn ilmu ni..dh laner sy tak praktik untuk suami sy..sy nak kembalikan cinta dia pd saya seperti dulu..doakan saya berjaya..
ct
danny_khairdanie19@hotmail.com.my
ditulis oleh ct pada 2007-02-27 00:43:45
:grin :grin :grin :grin :grin :grin :grin :grin :grin :grin :grin :grin :grin :grin :grin :grin :grin :grin :grin :grin :grin :grin :grin :grin :grin :grin :grin :grin :grin :grin :grin :grin :grin :grin :grin :grin :grin :grin :grin :grin :grin :grin :grin :grin :grin :grin :grin :grin :grin :grin :grin null
ummi_sifi
masiti98@hotmail.com
ditulis oleh ummi_sifi pada 2007-03-14 15:27:30
Nasihat memang bagus cuma utk isteri bekerja seperti saya mmg tak adil sangat isteri kena buat 101% untk keharmonian rmhtangga tapi peranaan suami apa lakkkk :upset
ummi_sifi
masiti98@hotmail.com
ditulis oleh ummi_sifi pada 2007-03-14 16:05:56
Nasihat memang bagus cuma utk isteri bekerja seperti saya mmg tak adil sangat isteri kena buat 101% untk keharmonian rmhtangga tapi peranaan suami apa lakkkk :upset
srikandi
srikandi_5652@yahoo.com
ditulis oleh srikandi pada 2007-06-03 03:29:22
alhamdulillah,pada saya,jika kita beri 100% kita akan terima balik lebih dari itu,.insyaallah saya akan amalkan,.terima kasih atas petua n nasihat,.
fasni suhana
farhana_nazzuan@yahoo.com
ditulis oleh fasni suhana pada 2007-06-16 18:18:26
:grin satu panduan yang amat bagus untuk saya ikuti sesungguh nyasyurgaisteri terletak dibawah telapak kaki suaimi
din-da
gieda_86@yahoo.com
ditulis oleh din-da pada 2007-08-21 10:36:32
bagus untuk kami suami isteri............. harap agar hubungan kami sampai ke anak cucu............
din-da
gieda_86@yahoo.com
ditulis oleh din-da pada 2007-08-21 10:36:35
bagus untuk kami suami isteri............. harap agar hubungan kami sampai ke anak cucu............
din-da
gieda_86@yahoo.com
ditulis oleh din-da pada 2007-08-21 10:36:45
bagus untuk kami suami isteri............. harap agar hubungan kami sampai ke anak cucu............
baiyah
mybear_montel@yahoo.com
ditulis oleh baiyah pada 2007-11-03 18:15:09
bagus gak!!!!! :grin
riena
crystrena@yahoo.com
ditulis oleh riena pada 2007-12-15 02:54:02
Takde mananya semua ni kalau suami tak reti appreciate. Isteri bukan hamba, kiter cuba tapi kalau dah suami buat dek hari-hari...mana leh tahan. Pray for the best but don't put too much hope. Marriage is not a bed of roses.
fearnani
zaharahtw@taiwah.com.my
ditulis oleh fearnani pada 2008-01-22 15:51:19
bagus nasihat yang di berikan untuk suami isteri demi menjaga keharmonian rumahtangga kekal abadi, salah satu sikap yg utama isteri/wanita perlu banyak bersabar.... 
insyaallah.

nadiatulmylove@hotmail.com
ditulis oleh pada 2008-02-10 18:53:10
hmmm...berguna jua utk saya yg akan nikah dlm 18 hari lagi.... :grin insyaallah....arap berguna jua petua 2... :)

diyana_mcqueen85@yahoo.com
ditulis oleh pada 2008-02-28 00:07:17
aih,takkan petua2 menambat hati suami je? menambat hati isteri tk de ker? lelaki kekadang tk sedar tanggungjawab dier..and tak tau pn nk menambat hati isteri..huh

olive_tale82@yahoo.com
ditulis oleh pada 2008-05-09 16:52:21
:) satu tips yang amat berkesan..tapi skrang saya tengah comfius nak bagik aper utk birthday husband saya....bnda yg praktikal...dulu dah bagi minyak wangi, beg duit, pen...nak bagik aper lagik ek??kitorang baru ja kawin sebulan

viea84yahoo.com
ditulis oleh pada 2008-05-21 11:40:41
hai..aku ni bukanya nak koment tapi minta pendapatlah... 
saya telah berumahtangga selam 3 tahun dan ada seorang anak,, 
saya nak minta pendapatlah ni..macam mana nak berhadapan dengan suami yg panas baran.. :upset  
kami tiada masalah besar sebenarnya tapi kdg2 suami sya marah kalau saya bertanya banyak dengan dia.. 
lagi satu aku ni suka fikir bukan -bukan tentang suami saya....sumi saya kdg2 tak peduli saya pun itu yg saya rasakan dan dia lebih pentingkan kawan-kawan nya daripada saya...cthnya,,,kawanya call dia ajak keluar minum di kedai,,dia tak fikir saya ni boring juga di rumah dan perlukan perhatian dia juga..jadi tolong lah macam mana nak cakap dengan suami saya supay dia faham dan sekurangnya-kurangnya dia tunjukkan sedikit kasi sayang dng saya.. 
thanks...via

masz_1652YAHOO.COM
ditulis oleh pada 2008-05-22 11:16:47
nICE.. 
 
panduan dan guru untuk mengukuhkan kerukunan rumah tangga yang bahagia dan harmoni.

dirtyharry9019@yahoo.com
ditulis oleh pada 2008-06-11 12:18:53
nullnull 
hehe..aku ni baru 17 tahun..tpi suka sgt bc petua kawen-kawen cnmni..tpi jn slh paham wow..x bmakna aku ni gatal sgt nk kawen awl...hehehe... 8)

ct_muslimah84@yahoo.com
ditulis oleh pada 2008-06-17 00:17:50
Nasihat yang berguna utk bakal isteri... Alhamdulillah,dapat saya amalkan... ;)

baby_of_lizzie85@yahoo.com
ditulis oleh pada 2008-06-20 11:50:29
bgusnya petua2 tu....kebetuln mmang sy tgh cri petua2 utk tmbt hti suami lagi2 saya bakal bekawin bulan 8 ni....dan nasihat saya pd bakal isteri atau isteri,jadi lah isteri sbagaimana yg dihendak oleh suami....nescaya hidup dunia dan akhirat kita diberi rahmat oleh ALLAH....ALHAMDULILLAH..... :) :)

suzana@yahoo
ditulis oleh pada 2008-07-29 14:27:52
:( ikhlas tak ek kalau buat cam tu ek.........rasa..cam terpaksa jer...

suzana@yahoo
ditulis oleh pada 2008-07-29 14:29:11
:( ikhlas tak ek kalau buat cam tu ek.........rasa..cam terpaksa jer...

ladysnite81@yahoo.com.my
ditulis oleh pada 2008-08-01 14:26:23
nk trylh petua kat atas ni

ugly13girls@yahoo.com.my
ditulis oleh pada 2008-08-06 14:37:01
kenape mesti isteri jerk yang mesti menjaga hati suami sedangkan dalam menjaga sesebuah hubungan tue kan kedua-dua belah pihak perlu usaha brsama-sama. :?

rinamdshokri
ditulis oleh pada 2008-08-26 14:27:34
:roll o.klah.jugak petua ni,klu blhkn..kedua-dua pihak kena loving selalu.saya suka suami yg romantik dan kelakar..baru ceria rumahtangga.betul x!! :grin ;)

rina.lan@yahoo.com.my
ditulis oleh pada 2008-08-26 14:33:37
Ubahlah klu boleh suasana dlm rumahtangga,dulu jarang keluar bersama,apakata skrg kita honeymon semula..spt bercinta..ce..wah!! :grin :p

nurzahra25@yahoo.com.my
ditulis oleh pada 2008-09-01 12:34:40
:? ntahlah............aku pun tak tau camner nak loving2 ni...

farhanah_cute@yahoo.com
ditulis oleh pada 2008-09-03 18:28:56
assalammuailaikum,nasihat tue mmg baik utk di ikut dan di amalkan oleh sesiapa je bergelar wanita...tp si lelaki juga perlu bersikap sedemikian...barulah hidup sentosa dan aman...

Jonet_J@yahoo.com
ditulis oleh pada 2008-09-09 20:23:17
ya lah kalau sudah kahwen, kita mesti carik perkara yang boleh menyuburkan hubungan kita, saya yakin lah...saya 3 dah tahun kahwen, rasanya bila berjauhan mesti kita rasa kerinduan....kita mesti hargai masa bersama suami, dan mesti menyayangi nya,

fedeliane@yahoo.com.my
ditulis oleh pada 2008-09-12 00:14:33
:) :grin :roll bagi saya walau dalam apapun terutama dalam hal rumahtangga semuanya kena adil bukan suami je yang harus dimanja, difahami atau diberi keutamaan,sama2la baru adil.tengokla ape jadi banyak yang kena bmadu, bepisah sebab terlalu hormatkan atau sayangkan suami..semuala perempuan yang kena bekorban mana adil.

linashiny@yahoo.com
ditulis oleh pada 2008-10-23 14:55:00
hey over la advice nie.. macam kita hamba pada suami je.. nasibat nie sesuai untuk zaman atuk kiter... zaman sekarang everyone got equal rights...

kudus_harapan@yahoo.com
ditulis oleh pada 2008-10-30 08:50:21
assalammualaikum...erm...bila baca petua ni rasa mcam semangat je nak praktik..insyaAllah lagi sebulan saya akan b'gelar isteri kepada orang yang saya cintai...semoga saya berjaya aplikasikannya...tq :)
mira25mira25
mira25mira25@yahoo.com
ditulis oleh mira25mira25 pada 2008-11-12 22:48:55
:) bagus dgn petua ni untk di pelajari nnti saya buat untk suami tercinta yang amat saya rindui yang jauh kerana kami dah dok berjahuan selama 3 thun kerana ia mencari rezeki yang halal dan cita2 nye aku amat merindui mu sayang khalmira @ amin
mira25mira25
mira25mira25@yahoo.com
ditulis oleh mira25mira25 pada 2008-11-12 23:03:55
:) assalamualaikum ketika saya membaca cara untk menabat hati suami saya rasa sdh kerana sy tak dpt untk melaksana kan nye krn km hdp berjahuan kdg2 sy tny pd diri bila kah agk nye dpt hdp bersama mcm org lain mgkn satu hr nnti saya akan dpt.sy amat mencintai diri nye wlupun khdpn kami mcm ni sy ttp menggu ia pulang ketika ni sy amat merindui nye.Ayg doa kan kehidupan rumahtgga kt akan bhgia abg.
mama ieyna
ieyna_2007@yahoo.com
ditulis oleh mama ieyna pada 2008-11-23 16:45:30
Saya hadapi masalah bila suami ada hubungan dengan perempuan lain..5 tahun kami kawin dan setelah ada cahayamata dia mula berubah sikap..banyak pengorbanan telah saya lakukan untuknyer..ape yang perlu saya lakukan untuk mpastikan dia kembali kepada kami semula..
elis
ainillah_82@yahoo.com
ditulis oleh elis pada 2008-12-01 20:33:34
:) ;) :p Assalamuaikum.. petua yang diberikan memang bermafaat tetapi kadang kala, isteri pun nak kan keadilan.. perlu juga sokongan suami dan dijaga maruah seperti suami juga..
melor
dwidragon@yahoo.com
ditulis oleh melor pada 2008-12-10 14:17:29
Emm..memang ok..tapi saya rasa better give n take.. 
bila suami memberi isteri menerima..and bila isteri memberi suami menerima..jgn hanya isteri yang terus memberi dan memberi..lebih bagus untuk hubungan yang berterusan..amin
tok
tok_zali@yahoo.com
ditulis oleh tok pada 2009-01-19 16:29:15
:grin :grin :grin  
cuba fikirkan yang positif, jangan kata tidak adil, isteri mesti patuh kpd suami, setiap yang dilakukan adalah pahala, jangan lakukan hanya melepaskan batuk d tangga aje. Jika ada masalah banyakkanlah berdoa sembahyang hajat pasti Allah makbulkan doa hambanya yang ihklas. Banyak yang bermasalah tidak patuh pada perentah Allah kurang sembahyang, puasa zikir....
nieza
aniza_mi@hotmail.com
ditulis oleh nieza pada 2009-02-22 11:07:01
bgs skli petua yg dberi..
alleya
alleyaNAJWA@yahoo.com
ditulis oleh alleya pada 2009-03-16 19:21:04
insyaALLAH nasehat berguna di atas akan dapat membantu kita utk menjadi istri yang baik.. :) tanpa mengharapkan balasan yg sama dari suami..kalau semua yg kita lakukan sudah mencukupi..doa kita hanya semoga suami meghargai segalanya.
biey
lenth_ney@yahoo.com
ditulis oleh biey pada 2009-07-01 10:09:32
petua2 yang diberikan memang bagus, tp untuk mempraktik kan nya..susah sgt..mungkin saya ni ego sangat rasanya. kalau bab bergaduh, tak mungkin saya yg akan memujuk..walaupun dalam hati memang dah memaafkan..huh :eek
Lynn
aslindaramli@yahoo.com.my
ditulis oleh Lynn pada 2009-07-03 10:56:42
'sya setuju dgn semua idea & nasihat yg amat berguna,bg semua yang bergelar isteri blh dijadikan panduan utk membina keluarga yg bahagia dan sempurna & yg lebih penting suami jg perlu bekerjasama dalam segala aspek dan apa2 yg berlaku dlm rmhtgga'..
muni
diaani_83@yahoo.com
ditulis oleh muni pada 2009-07-31 10:35:45
hehehehe :grin petua ni ok gak laa... 
yang boleh diamalkan kita ambik jadi panduan jangan nak paksa diri buat lak kalo ase tak boleh.... 
yang ptg keikhlasan hati utk menjaga hubungan suami isteri itu yang ptg...yuhuuuuu yariba yariba... ;) 8)
lina
najla3008@yahoo.com.my
ditulis oleh lina pada 2009-08-21 12:08:02
memang bagus...tapi rasanya macam protokol sangat le...
puteriana
puteriana@yahoo.com.my
ditulis oleh puteriana pada 2009-09-11 13:00:58
hehehehehehe......petua yg bernas... 
sy rase petua nie sesuai org yg bru berkawin...
kenanga
kenanga@yahoo.com.my
ditulis oleh kenanga pada 2009-11-03 14:21:18
nasihat kt atas to ok.. tp kene laa pada gaya nye..kkdg kene pandaii para isteri nie...suami pun kkdg kala ada masa buat silap ... pada siapa yang sudah berkahwin paham akan situasi nie.. buat yg baru @ nk berkahwin kene laa beljar dr org b'pengalam.. tk semua nasihat di atas kene ikut .. ada kala nye kene jugak dgn situasi nye..
lonelyWife
umie_khairumie@yahoo.com
ditulis oleh lonelyWife pada 2010-01-23 19:48:09
salam... nasihat dan petua yang sgt berguna. rasenyer hampir 99% dah diamalkan... tp suami tetap macam tak menghargai kite. kadang2 raser sedih sgt hati ni. nak kater tak cantik and tak jager penampilan diri dier sendiri bangge dengan rupa paras dan penampilan saya. tak tau la aper nak buat. orang lain lebih menghargai kite dr suami sendiri. alhamdulillah iman masih didada walau pun sekelumit cumer, kalu tak tergoda jugak perhatian dari lelaki yang bergelara sahabat baik. wahai suami hargai isteri sebelum kehilangan permata di depan mata. berilah curahan kasih sayang walaupun pelukan selama 2 minit setiap hari... i miss u so much sayang.....
online
Sangat informatif
ditulis oleh online pada 2010-02-22 23:04:54
mengapa tidak:)
Zaza
Zahera_89@yahoo.com
ditulis oleh Zaza pada 2010-03-17 12:55:34
Bgs nsht cmne. Sy bkl mndrikn rmh tgg gak. Tp nsht ne sesuai gak diolah utk ssape2 yg brtng.. Arap ktowg kkal n bhgia slmenye bg spe2 yg brkeja pn blh praktkkn. Klau Malas xdk..
noraz
noor_azmatun@yahoo.com
ditulis oleh noraz pada 2010-03-23 16:10:29
asyik nak tambat hati suami je..suami nak tambat hati isteri cmne lak??? :eek
rozabecca
hnaziratulain@yahoo.com.my
ditulis oleh rozabecca pada 2010-04-07 17:00:32
;) pada pendapat saya, suami isteri kena bertolak ansur bersama-sama. jgn ikut perasaan diri sendiri tetapi kena juga menjaga perasaan pasangan juga walaupun usia perkahwinan telah lama.
nita
tarmita_ariesgirl@yahoo.com
ditulis oleh nita pada 2010-04-12 13:03:37
pertua2 yang diberikan sgt bagus...lagi bagus kalau pertua2 nie leh dihantar ke e-mail saya supaya saya boleh membaca dan mengamalkannya satiap hari... :grin
nita
tarmita_ariesgirl@yahoo.com
ditulis oleh nita pada 2010-04-12 13:05:01
TERIMA KASIH... :grin
nurul
shaizreen87@yahoo.com
ditulis oleh nurul pada 2010-05-09 20:57:08
nasihat spt diatas amat dperlukn oleh sy yg skrg ni dh bgelar seorg isteri...biarpn bru kwin tp dr skrglh sy nk prbaiki dri ni dr awal...sy akn brusha mjga hbungan ini... :)
ramwan
miming_1989@yahoo.com
ditulis oleh ramwan pada 2010-07-07 22:44:54
:) nice advice 4 me n my hubby =)..skg ni ada problm ngn hubby =(..2 yg nak tawan balik hati dia 2 =(
AYU
WWW.NORHIDAYUBINTIMDNOR.COM
ditulis oleh AYU pada 2010-07-08 17:30:51
PERKHAWINAN ADALAH SATU PERJUDIAN.. TIME CINTA SEMUA INDAH BELAKA.. BILA DAH KHAWIN KALAU NASIB BAIK DAPAT LAKI BAIK.. KALAU NASIB MALANG DAPAT LAKI MALAS NAK KEJA MAKAN HASIL ISTERI.. :sigh MALANG NASIB KAUM WANITA SEKARANG..UNTUNG SABUT TIMBUL UNTUNG BATU TENGGELAM..nullwww. pengantin.com.my
AYU
WWW.NORHIDAYUBINTIMDNOR.COM
ditulis oleh AYU pada 2010-07-08 17:37:01
Pesanan ku untuk semua KAUM HAWA,yang kuhormati, tabahkan hatimu menempuh dugaan hidup didunia ini, sesungguh nya kesabaran mengajar erti KEMENANGAN,bukan KEKALAHAN..
LILY
jf_6282@yahoo.com.my
ditulis oleh LILY pada 2010-07-27 09:29:47
Alhamdulillah.. 
Lepas baca petua2 di atas.. keinsafan datang dalam diri ini. Kadang2 sebagai manusia kita terlupa batas2. Saya cukup bertuah kerana suami seorang yang baik, penyabar dan rajin menolong kerja2 rumah.. tetapi masalahnya saya kadang2 rasa seperti tidak bersyukur di atas apa yg saya ada. Setelah membaca petua di atas.. saya insaf dan saya rasa masih belum terlambat untuk perbaiki kesilapan saya dan saya akan cuba untuk menambat semula hati suami sebelum suami berjauh hati. Terima kasih bebanyak...
achu
encem09@yahoo.com
ditulis oleh achu pada 2010-11-03 16:39:12
walau bagaimana pun kita seorang perempuan harus berjaga-jaga kerna suami akn berubah tanpa di sedari... 
dengan pertua ini insyallah si suami akan berpikir panjang menyintai si isteri.... :)
bunga rampai
angah_acu00@yahoo.com
ditulis oleh bunga rampai pada 2010-11-21 13:47:16
insyallah seorang isteri boleh lakukan seperti di atas dengan syarat suami juga perlakukan sepertimana isteri lakukan...... baru adil dan saksama aman harmoni rumahtangga
cheqna
cheqna_81@yahoo.com.my
ditulis oleh cheqna pada 2011-01-08 10:02:35
mintak mintaklah dapat tambat hati laki aku balik. :eek
eena
wes_1119@yahoo.com
ditulis oleh eena pada 2011-03-16 12:12:35
Sangat berguna. Apa salahnya kita cuba praktikkan. Mudah-mudahkan kita semua tergolong dlm golongan isteri-isteri solehah :D
ASPA_MUHA
ASPA_MUHA@yahoo.com.my
ditulis oleh ASPA_MUHA pada 2011-03-17 18:09:48
ASPA_MUHA@yahoo.com.my:harap-harap dapat tarik perhatian laki aku selepas nie............
zar
mrsrasz@yahoo.com
ditulis oleh zar pada 2011-04-14 16:22:48
erm....nasihat ni bagus... 
tapi pd saya hanya wanita yang akan rajin melakukan sesuatu yg bermakna buat suami..tp tidak mereka.  
semuanya kawan.... 
lama2, isteri akan lebih makan hati kerana kita lakukan macam2 untuk keluarga dan suami, tapi suami tak pernah nampak semua tu. berusaha dan tidak dihargai lebih pahit dari kita x berusaha...
seriayu
seriayu82@gmail.com
ditulis oleh seriayu pada 2011-07-07 14:55:36
seronok saya bc petua2 di atas.. buat kan saya rasa bahagia sgt2.. bahagia klau boleh melaku kan 2 semua... insyallah saya akan cuba buat yg terbaik utk suami tercinta...utk kebahagian rumah tgge kami juga... sentiasa bahagia selalu hingga ujung nyawar..aminn insyallah seorang isteri boleh lakukan seperti di atas dengan syarat suami juga perlakukan sepertimana isteri lakukan...... baru adil dan saksama aman harmoni rumahtangga
watie
wtlee_ip@yahoo.com
ditulis oleh watie pada 2011-12-01 16:58:41
suka ...lah :grin nak kawin jugak.
Nonceba
ixtJQOfHUctJvmddzQg
ditulis oleh Nonceba pada 2012-07-30 10:34:59
sy menderita platanr fascitis, sdh prn sekali disuntik, ttp ssdh bbrp wkt sakit/nyeri terasa lagi di sekitar tumit, krn kuatir dg dampak dr suntik sy mo teraphy, utk di cibinong atau jakarta dimana ya sy bs lakukan, trmksh
salhah
salha_gl@yahoo.com
ditulis oleh salhah pada 2012-10-24 22:22:18
:zzz Ptua yg diberi mmg bagus, arwah mak sya pun dah bgi kat sya, 99% dah sya amalkan,, namun klu suami nak beralih arah,, takdenye kita istri dpt menahannye.. ape2 pun ade hikmah disebaliknye.Allah maha mengetahui.

Berikan Komen
Nickname:
Email:
Telefon:
:Untuk mendapat pemberitahuan email jika ada komen terbaru.
BBCode:Web AddressEmail AddressBold TextItalic TextUnderlined TextQuoteCodeOpen ListList ItemClose List
Komen:



This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots. (see: www.captcha.net)
Taip huruf atau nombor yang anda nampak dalam gambar (5 character). Anda boleh taip huruf besar atau kecil (not case sensitive)

Jika anda menyukai artikel ini. Sila klik "Like" :

 
 

Iklan

Azzalynn's Bridal
Pelbagai rekaan Kad Kahwin menjadi pilihan bakal pengantin Hubungi kami dan realisasikan Kad Kahwin Impian Anda &n... >> lagi
Pelbagai rekaan Kad Kahwin menjadi pilihan bakal pengantin Hubungi kami dan realisasikan Kad Kahwin Impian Anda  ********Azzalynn  Bridal, Aromatherapie & Beauty Parlour D RAZ Enterprise - Wedding Planner & Event Organizer Tel :: 012-2399629 - Lynnda   Office :: 03-80515446 Yahoo Messenger :: YARNTZ Email :: nlynnda@yahoo.co.uk Gambar2 bengkel dan wedding package di: http://azzalynn.blogspot.com Informasi bengkel kecantikan, bengkel solekan, bengkel andaman di: http://azzalynn.my http://azzalynnbridal.blogspot.com

Shout it!

Nick:

Message:

Peti Undi

Siapakah yang paling mempengaruhi dalam pemilihan pasangan suami isteri anda?
 

Kisah Cinta Pilihan

Cinta Ke Hujung Nyawa
Kisah cinta kami bermula 5 tahun lepas, iaitu pada akhir Disember 2003. Kami bersahabat setahun sebelum tahun tersebut melalui email dan telefon. Kami tidak pernah berjumpa selama setahun, dan pada akhir tahun 2003 kami berdua mengagahkan diri untuk mengatur s
>>lagi mengenai kisah cinta mereka

Himpunan Koleksi Kisah Cinta

Who's Online

We have 33 guests online

Facebook