Login / Daftar ke Pengantin.com.my




Lupa kata laluan?

Daftar sekarang

Iklan kahwin - iklankan butik perkahwinan anda
 

Petua-petua Pengantin & Nasihat Perkahwinan

Topik ~ Petua & NasihatPetua Pengantin & Nasihat Perkahwinan

Ikutilah petua-petua pengantin sebelum anda diijab kabulkan sebagai suami/isteri orang. Selain itu, nasihat perkahwinan yang berguna untuk melayari kehidupan rumahtangga bahagia.

Filter 

Display # 
# Tajuk Artikel Hits
1 Sifat Seorang Wanita
Ilmu yang harus dimiliki oleh lelaki terhadap wanita...supaya kalian saling memahami..Sifatnya seorang wanita..."1. Sensitif : Bukan bermaksud suka merajuk, tapi hanya in ... > lagi
1974

2 Tulang Rusukku
WANITA : Siapa yang paling kamu cintai di dunia ini?LELAKI : Kamu!!!WANITA : Menurut kamu, saya ini siapa?LELAKI : (Berfikir sejenak, lalu menatap WANITA dengan pasti).Ka ... > lagi
1551

3 Hidung pasangan anda
Allah menjadikan setiap umat-Nya berbeza antara satu sama lain. Setiap manusia ciptaan-Nya begitu unik Dan mempunyai keistimewaan yang tersendiri. Mungkin ramai yang tida ... > lagi
2143

4 Tips Cinta Suami Isteri
Cium tangan suami dan dahi isteri setiap kali sebelum berpisah ke tempat kerja masing-masing. Jika berpisah lebih dari sehari seperti untuk tugasan luar daerah, tambah ... > lagi
2021

5 Renungan Buat Para Suami
Apakah membebanimu wahai hamba Allah, untuk tersenyum di hadapan isterimu dikala anda masuk bertemu isteri tercinta, agar anda meraih pahala dari Allah?!Apakah membebanim ... > lagi
1385

6 Pengorbanan Seorang Isteri
Sebak!  Hati ini terlalu sebak. Lutut ini terasa lumpuh untuk menanggung beban yang teramat berat. Tak mampu lagi dipikul oleh bahuku, apatah lagi di usia yang telah aga ... > lagi
1989

7 Pengertian Kasih Buat Insan Tersayang
Maafkan saya kerana saya tidak bijak mengarang. Saya bukan penulis.Apa yang saya ingin ceritakan pun hanyalah tetang monyet,haiwan yang sering jadi bahan sendaan kita, bu ... > lagi
2017

8 Bukan Isteri sahaja yang perlu berhias
Beberapa hari lepas saya menerima satu sms daripada seorang isteri yang meluahkan rasa tidak suka dengan penampilan suaminya tika berada di rumah. Suaminya akan tampil se ... > lagi
1849

9 Cara Eratkan Hubungan Suami Isteri dengan Panggilan Manja
Panggilan manja? Suka kan? Kalau org panggil kita dengan panggilan manja? Apa fungsinya panggilan manja? Bagi saya panggilan manja boleh membangkitkan kemesraan..Tul ke? ... > lagi
4029

10 Malam Pertama Perkahwinan
Malam pertama perkahwinan adalah malam yang paling dinantikan oleh setiap pasangan pengantin baru.Satu pengalaman yg selama ini hanya mereka dengar atau baca dari buku at ... > lagi
3063

11 Kukuhkan Cinta
Kukuhkan CintaPercintaan dalam rumahtangga ada pasang surutnya. Sedangkan lidah lagikan tergigit inikan pula suami isteri. Hidup dalam dunia rumahtangga, cabarannya meman ... > lagi
1970

12 Romantiknya Rasulullah
Kisah-kisah rumahtangga, sebut-sebut pasal POLIGAMI, bincang-bincang suami lebih muda dari isteri dan pelbagai cerita serta tauladan yang dapat diambil marilah kita bersa ... > lagi
1992

13 Ciri-ciri Pasangan Sejati
1. BerimanUntuk menjadi pasangan yang lebih baik, kunci pertama adalah menguatkan iman anda sendiri. Dengan adanya pasangan yang beriman, maka pasti hubungan cinta antara ... > lagi
2150

14 Hadiah di Hari Perkahwinan
Hari perkahwinan adalah satu ‘tarikh keramat’ bagi sepasang suami isteri yang ‘wajib’ diraikan oleh pasangan tersebut dalam apa keadaan sekalipun. Tidak semestiny ... > lagi
2627

15 Rahsia Air Tangan Wanita
Dalam satu paparan majalah kesayangan semua ini baru-baru ini ialah mengenai harapan seorang suami terhadap isterinya. Banyak harapan suami, semua yang baik-baik, yang me ... > lagi
2583

16 Bagaimana Menghargai Isteri Yang Bekerja
Bagaimana Menghargai Isteri Yang Berkerja1) Bantulah isteri dalam kerja-kerja rumah Seperti mengemas rumah, membuang sampah dan menyiapkan bahan-bahan untuk memasak,basuh ... > lagi
2389

17 Kenalan Kawan & Sahabat
Sepanjang perjalanan hidup kita selaku manusia kita berpeluang berkenalan dan mengenali banyak orang. Orang-orang ini pada amnya dapat dikatogeri kepada tiga kumpulan: Ke ... > lagi
1849

18 5 Cara Pilih Sahabat
5 cara pilih sahabatNasihat al-Qamah: Lima cara pilih sahabatNASIHAT yang boleh diikuti dalam membina persahabatan ialah sebagaimana pesanan al-Qamah (seorang sahabat Ras ... > lagi
1568

19 Khasiat Peluk Isteri
Seorang suami yang memeluk isterinya untuk sekurang-kurangnya 10 saat setiap pagi akan panjang umurnya lima tahun.Pakar motivasi Datuk Dr. Mohd. Fadzilah Kamsah berkata, ... > lagi
2295

20 21 Pedoman Buat Wanita
21 PEDOMAN BUAT WANITA 1. Terima Lelaki agar Dia Menerima Anda Mungkin tiada perkataan yang lebih sesuai untuk menyatakan ini selain dari 'Terimalah lelaki sebagai sedi ... > lagi
3272

21 Erti Cinta & Perkahwinan
Suatu pagi yang dingin, terjadilah satu perbualan antara seorang guru falsafah dan pelajarnya...pelajar: guru, apakah erti cinta..? bagaimanakah saya boleh mendapatkannya ... > lagi
2623

22 Khasiat Peluk Isteri
(UNTUK YANG DAH BERKAHWIN .. YANG BELUM KENA CEPAT-CEPAT KAHWIN) Seorang suami yang memeluk isterinya untuk sekurang-kurangnya 10 saat setiap pagi akan panjang umurnya l ... > lagi
2308

23 Tips Bercinta Suami Isteri
Tatkala matahari menyerlahkan sinarnya, tiba-tiba mendung berarak kelabu.  Suami yang dikasihi tiba-tiba beralih perhatian kepada si dia.  Kasih beralih arah selalun ... > lagi
4656

24 Tips Hubungan Seks dan Inzal untuk Para Suami
Berikut disenaraikan tips hubungan seks dan inzal untuk para suami. Sumbernya adalah dari aduan kaum wanita sendiri akibat kecewa dengan sikap lelaki. Ianya bukan bermaks ... > lagi
8994

25 9 Pembaziran Tanpa Disedari
IBNU Qayyim al-Jauziyah, ulama dan tokoh gerakan dakwah Islamiah ialah murid ulama terbilang, Syaikh Al-Islam Ibnu Taimiyah. Beliau mempunyai banyak karya ilmiah yang m ... > lagi
5681

26 Tips Hubungan Seks untuk Isteri
Sebagai isteri, tahukah anda apa yang diharapkan oleh suami dalam menjalin hubungan yang penuh kemesraan lagi hangat? Bagaimana pula sentuhan yang digemari si suami. Sebe ... > lagi
12298

27 Ibu atau Pasangan
Orang kata aku lahir dari perut ibu..Bila dahaga, yang susukan aku.. IbuBila lapar, yang suapkan aku.. IbuBila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. IbuKata ibu, perk ... > lagi
3500

28 Jatuh Cinta kerana Allah atau Nafsu
Jatuh yang tidak ada orang simpati ialah jatuh cinta. Sebab jatuh cinta indah, tidak macam jatuh tangga atau jatuh pokok, sakit. Cinta banyak perkara cinta. Tidak ada sia ... > lagi
24765

29 Petua Tradisional Pengantin
Terdapat beberapa petua yang menggunakan bahan-bahan yang mudah didapati yang bermanfaat untuk diamalkan oleh para bakal pengantin perempuan dalam melengkapi proses rawat ... > lagi
10976

30 Perbezaan Antara Lelaki dan Wanita
Allah telah menjadikan lelaki itu mempunyai sembilan akal dan satu nafsu dan menjadikan perempuan satu akal dan sembilan nafsu. Bukanlah maksud saya di sini bahawa orang ... > lagi
7615

31 Kesilapan Dalam Mendidik Anak
Anak adalah anugerah kurniaan Ilahi. Ahaks, semua org pun tahu. Tak mudah juga nak dapat anak nih. Tapi seperkara lagi yg perlu kita akui adalah mereka adalah ujian buat ... > lagi
5890

32 44 Pantang Larang Bakal Pengantin
Apabila telah ditetapkan hari perkahwinan bermakna bermulalah pantang larang buat bakal mempelai itu. Apa yg ditetapkan harus diikuti utk kebaikan diri mereka. Ia bukanla ... > lagi
11791

33 Tips Pikat Isteri
1. SENTIASA mengingati masa indah dan kenangan bersama isteri seperti tarikh mula berkenalan, tempat pertemuan, janji temu pertama, ulang tahun perkahwinan, tarikh lahir ... > lagi
6394

34 Nasihat untuk para suami dan isteri
Wahai sahabat-sahabat ku, ini coretan dari seorang sahabat kepada seorang sahabat:-  Khas buat orang bujang dan juga yang telah berkahwin.  Sebuah karya yang se ... > lagi
10613

35 Apa pekara yang ber"manfaat" daripada ber"couple"
Apa pekara yang ber"manfaat" daripada ber'couple' 1) Seronok(dapat fitnah)  2) Seronok(dapat dosa)  3) Seronok(dapat geng dgn syaitan)  4) Dapat luahkan se ... > lagi
7394

36 Sebab-sebab Hati Tidak Bahagia Ialah kerana Adanya Mazmummah di dalam Hati
Antara mazmummah utama yang menghilangkan bahagia di hati ialah : 1. Pemarah - paling mudah dikesan atau dilihat dan paling banyak di dalam diri manusia. Orang seperti in ... > lagi
4903

37 Cinta Seorang Lelaki
Bila lelaki benar-benar jatuh cinta dan setia pada kekasihnya dengan ikhlas,perubahan sikapnya amat mengejutkan. Hati lelaki yang dianggap keras selama ini, tiba2 secara ... > lagi
19225

38 Memahami Sifat Lelaki
1. Hidup Lelaki Lebih Mudah Lelaki lebih mudah cara hidupnya berbanding wanita. Kerana itu, lelaki sukar untuk memahami jika sesuatu perkara itu disampaikan dalam bentuk ... > lagi
18464

39 Sedozen Kesilapan Suami Ketika Di Ranjang..... .
Ini adalah sebahagian daripada koleksi berkaitan kesilapan suami ketika diranjang. Mudah-mudahan dengan adanya catatan ini, para suami dapat menjalankan tugas memberi naf ... > lagi
20546

40 Renungan Buat Para Suami
 Apakah membebanimu wahai hamba Allah, untuk tersenyum di hadapan isterimu dikala anda masuk bertemu isteri tercinta, agar anda meraih pahala dari Allah?!Apakah memb ... > lagi
6147

41 Kahwin Berkat atau Mudharat
 "Majlis akad nikah itu baru sahaja usai. Saya dan beberapa orang sahabat masih menikmati minuman ringan yang disediakan oleh pihak tuan rumah. Tiba-tiba seorang lel ... > lagi
7078

42 Didik Isteri Perlu Strategi
Suami sebagai pemimpin rumahtangga semestinya sentiasa kreatif dalam mendidik isteri. Allah bekalkan kepada kita kaum lelaki kekuatan akal yang rasional? Tidak terlalu e ... > lagi
7264

43 Gadis Idaman
"dunia adalah perhiasan dan sebaik baik perhiasan dunia adalah wanita solehah" - Riwayat Muslim Kita pasti gembira bila diri kita menjadi idaman lelaki. Apatah lagi le ... > lagi
5506

44 Pada Siapa Patut Letak Cinta
Untuk menilai cinta kita itu benar-benar kerana Allah swt, saya terpaksa mengambil dua email ini sebagai perbandingan. Bukanlah niat saya hendak memalukan atau membuka a ... > lagi
5666

45 Hikayat Wanita
 Dari kitab Rawd At-Tirr karangan Sheikh Omar Nefzawi, seorang penasihat istana Tunisia di abad ke 16 Masehi.  Ketahuilah oleh kamu wahai wazir [ menteri ], i ... > lagi
6274

46 Petua Menyerikan Rumah Tangga
1- Sering melakukan kegiatan bersama-sama seperti makan bersama, keluar berjalan berdua-duaan, beriadah dan mandi bersama. 2- Galakkan isteri tidur di atas lengan sua ... > lagi
8462

47 Tips Perkahwinan
  1- Manusia tidak sempurna - sering terlupa, melakukan kesilapan, penuh cacat cela. 2- Perkahwinan anda tidak sama dengan orang lain. 3- Perkahwinan mengambil mas ... > lagi
12270

48 Selalu Yang Terjadi..
CINTA (sebelum kahwin) C = cubit kiri, kanan rasa. I = impian indah ibarat syurga. N = nikah impian utama. T = taat setia membawa bahagia. A = awal dan ak ... > lagi
7650

49 Perempuan Selalu Cakap Camni
FINE Ini la yang perempuan suka gunakan untuk hentikan pergaduhan, lebih-lebih lagi bila dia rasa dia yang betul dan anda kena diam. Jangan sekali kali gunaka ... > lagi
7513

50 Peranan Lelaki Pelihara Maruah Wanita
Oleh Saodah Abd. Rahman Islam adalah agama yang amat prihatin terhadap maruah dan kewibawaan wanita. Allah dan Rasul meminta umat Islam supaya memelihara dan melindungi ... > lagi
9144

51 Hakikat seorang wanita - akal wanita senipis rambutnya
Jangankan lelaki biasa,nabi pun terasa sunyi tanpa wanita. Tanpa mereka, fikiran dan perasaan lelaki akan resah. Masih mencari walau ada segalanya. Apa yang tia ... > lagi
7902

52 Suami isteri - Terima pasangan seadanya
Oleh MD ZAWAWI ABU BAKAR Pernikahan merupakan satu syariat dan rahmat daripada Allah s.w.t. kepada manusia. Melaluinya akan terjalin perasaan kasih sayang antara lelak ... > lagi
8513

53 Sekufu dalam perkahwinan elak pelbagai masalah
Oleh: ZUARIDA MOHYIN `DUDUK sama rendah, berdiri sama tinggi', 'Sama cantik sama padan' dan `Bagai pinang dibelah dua'. Itulah kepelbagaian ungkapan yang sering benar d ... > lagi
11653

54 Cinta & Perkahwinan
Suatu ketika plato terlibat pembicaraan dengan gurunya... Plato mempertanyakan makna cinta dan gurunya pun menjawab: "masuklah ke dalam hutan, pilih dan ambillah satu bat ... > lagi
5839

55 Panduan mencari...erm, mengorat ?
Panduan mencari...erm, mengorat ? Renungkan. Hayati dan fahami. Jika kamu memancing ikan. Setelah ikan itu terlekat di mata kail, hendaklah kamu mengambil terus ikan ... > lagi
6273

56 Jodoh Perkahwinan
Tidak, jodoh tiada kaitan dengan keturunan. Hanya belum sampai masanya. Ia bagai menanti jambatan untuk ke seberang. Kalau panjang jambatannya jauhlah perjalanan kita. Ad ... > lagi
31474

57 Peringatan untuk Wanita
 (Diambil dari sabda-sabda Rasulullah S.A.W) 1. Wanita solehah adalah lebih baik dari seribu lelaki yang tidak soleh. 2. Wanita apabila melaksanakan solat lima waktu, pu ... > lagi
27046

58 Bajet Kahwin Persiapan sebelum kahwin seperti kursus kahwin kompang group
 Assalamualaikum..... Panduan kahwin bagi yg belum kahwin atau Yang nak kahwin lagi..  Ok.. sekarang nie ada yg nak dekat kahwin ataupun ramai yg ader plan  nak kahw ... > lagi
51695

59 Teladan Rasulullah sebagai suami
  "Kalau ada pakaian yang koyak, Rasulullah menampalnya sendiri tanpa perlu menyuruh isterinya. Beliau juga memerah susu kambing untukkeperluan keluarga mahupun untuk d ... > lagi
8114

60 Sifat-sifat suami yang baik
  Memetik kertas kerja Dasar Pembentukan Rumahtangga serta Adat-adat YangBercanggah tulisan Kadi Kuala Selangor, Haji Asmungi Mohd Sidek, "Sebagai seorang gadis apabila ... > lagi
8860

61 8G pada lelaki yang dibenci oleh wanita
 1. Garang ( garang tak bertempat, suka mencarut, suka cari gaduh, cakap kasar, suka marah2 tak bertempat, silap sikit tak boleh... macam ler dia betul semua, dsb) Lelak ... > lagi
7372

62 7 "C" sebab Suami Benci Isteri (dari Dr Fadillah Kamsah )
 Untuk semua isteri, bakal isteri dan jugak yg beristeri ...C1. CABARIsteri nie kalau bergaduh dengan suami mulalah kata "Kalau awak berani cubalah [cabar suami cari per ... > lagi
9570

63 Petua Mengasihi Isteri
 1. Telefon isteri dari tempat kerja untuk bertanya khabar, memberitahu sesuatu yang menarik atau sekadar ingin menyatakan "I Love You". 2. Ucapkan kata-kata sayang seku ... > lagi
7014

64 Hikmat, Rahsia, fadilat mengamal bacaan Surah
  (1) BISMILLAH (Dengan Nama Allah) Barangsiapa membaca sebanyak 21 kali ketika hendak tidur, nescaya terpelihara dari godaan dan gangguan syaitan, dari bencana manusia ... > lagi
9817

65 Kehendak Wanita Dari Segi Seks
  Berikut disenaraikan gugusan kehendak wanita dari segi seks. Sumbernya adalah dari aduan kaum wanita sendiri akibat kecewa dengan sikap lelaki. Ianya bukan bermaksud ... > lagi
22517

66 25 Perkara Yang Tidak Disukai Suami
  1. Memperkecil suami dihadapan orang lain antara sedar dan tidak. Walaupun ianya benar ie. "hubby i tu kan kan.. siang ikan pun dia tak tau.. bla bla bla "2. Menggang ... > lagi
12389

67 10 Faktor Memilih Pasangan
 Kebanyakan daripada rumah tangga runtuh yang bermasalah sejak hari pertama tak lain tak bukan adalah kerana kedua-dua orang yang terlibat tersalah pilih pasangan, itu s ... > lagi
7315

 
 

Iklan

Koleksi Pengantin Aryani
Baju Persalinan Lenggah merah, pakaian tradisional dari Pakistan dipadankan dengan aksesori lengkap di malam berinai...p... >> lagi
Baju Persalinan Lenggah merah, pakaian tradisional dari Pakistan dipadankan dengan aksesori lengkap di malam berinai...pastinya memberikan kelainan kepada si pengantin untuk diabadikan didalam photo album sbg kenangan selamanya...

Shout it!

Nick:

Message:

Peti Undi

Siapakah yang paling mempengaruhi dalam pemilihan pasangan suami isteri anda?
 

Kisah Cinta Pilihan

Cinta Ke Hujung Nyawa
Kisah cinta kami bermula 5 tahun lepas, iaitu pada akhir Disember 2003. Kami bersahabat setahun sebelum tahun tersebut melalui email dan telefon. Kami tidak pernah berjumpa selama setahun, dan pada akhir tahun 2003 kami berdua mengagahkan diri untuk mengatur s
>>lagi mengenai kisah cinta mereka

Himpunan Koleksi Kisah Cinta

Who's Online

We have 13 guests online

Facebook