Login / Daftar ke Pengantin.com.my




Lupa kata laluan?

Daftar sekarang

Iklan kahwin - iklankan butik perkahwinan anda
 

Petua-petua Pengantin & Nasihat Perkahwinan

Topik ~ Petua & NasihatPetua Pengantin & Nasihat Perkahwinan

Ikutilah petua-petua pengantin sebelum anda diijab kabulkan sebagai suami/isteri orang. Selain itu, nasihat perkahwinan yang berguna untuk melayari kehidupan rumahtangga bahagia.

Filter 

Display # 
# Tajuk Artikel Hits
1 Sifat Seorang Wanita
Ilmu yang harus dimiliki oleh lelaki terhadap wanita...supaya kalian saling memahami..Sifatnya seorang wanita..."1. Sensitif : Bukan bermaksud suka merajuk, tapi hanya in ... > lagi
914

2 Tulang Rusukku
WANITA : Siapa yang paling kamu cintai di dunia ini?LELAKI : Kamu!!!WANITA : Menurut kamu, saya ini siapa?LELAKI : (Berfikir sejenak, lalu menatap WANITA dengan pasti).Ka ... > lagi
759

3 Hidung pasangan anda
Allah menjadikan setiap umat-Nya berbeza antara satu sama lain. Setiap manusia ciptaan-Nya begitu unik Dan mempunyai keistimewaan yang tersendiri. Mungkin ramai yang tida ... > lagi
1070

4 Tips Cinta Suami Isteri
Cium tangan suami dan dahi isteri setiap kali sebelum berpisah ke tempat kerja masing-masing. Jika berpisah lebih dari sehari seperti untuk tugasan luar daerah, tambah ... > lagi
1014

5 Renungan Buat Para Suami
Apakah membebanimu wahai hamba Allah, untuk tersenyum di hadapan isterimu dikala anda masuk bertemu isteri tercinta, agar anda meraih pahala dari Allah?!Apakah membebanim ... > lagi
700

6 Pengorbanan Seorang Isteri
Sebak!  Hati ini terlalu sebak. Lutut ini terasa lumpuh untuk menanggung beban yang teramat berat. Tak mampu lagi dipikul oleh bahuku, apatah lagi di usia yang telah aga ... > lagi
936

7 Pengertian Kasih Buat Insan Tersayang
Maafkan saya kerana saya tidak bijak mengarang. Saya bukan penulis.Apa yang saya ingin ceritakan pun hanyalah tetang monyet,haiwan yang sering jadi bahan sendaan kita, bu ... > lagi
973

8 Bukan Isteri sahaja yang perlu berhias
Beberapa hari lepas saya menerima satu sms daripada seorang isteri yang meluahkan rasa tidak suka dengan penampilan suaminya tika berada di rumah. Suaminya akan tampil se ... > lagi
933

9 Cara Eratkan Hubungan Suami Isteri dengan Panggilan Manja
Panggilan manja? Suka kan? Kalau org panggil kita dengan panggilan manja? Apa fungsinya panggilan manja? Bagi saya panggilan manja boleh membangkitkan kemesraan..Tul ke? ... > lagi
2485

10 Malam Pertama Perkahwinan
Malam pertama perkahwinan adalah malam yang paling dinantikan oleh setiap pasangan pengantin baru.Satu pengalaman yg selama ini hanya mereka dengar atau baca dari buku at ... > lagi
1987

11 Kukuhkan Cinta
Kukuhkan CintaPercintaan dalam rumahtangga ada pasang surutnya. Sedangkan lidah lagikan tergigit inikan pula suami isteri. Hidup dalam dunia rumahtangga, cabarannya meman ... > lagi
1145

12 Romantiknya Rasulullah
Kisah-kisah rumahtangga, sebut-sebut pasal POLIGAMI, bincang-bincang suami lebih muda dari isteri dan pelbagai cerita serta tauladan yang dapat diambil marilah kita bersa ... > lagi
1056

13 Ciri-ciri Pasangan Sejati
1. BerimanUntuk menjadi pasangan yang lebih baik, kunci pertama adalah menguatkan iman anda sendiri. Dengan adanya pasangan yang beriman, maka pasti hubungan cinta antara ... > lagi
1238

14 Hadiah di Hari Perkahwinan
Hari perkahwinan adalah satu ‘tarikh keramat’ bagi sepasang suami isteri yang ‘wajib’ diraikan oleh pasangan tersebut dalam apa keadaan sekalipun. Tidak semestiny ... > lagi
1513

15 Rahsia Air Tangan Wanita
Dalam satu paparan majalah kesayangan semua ini baru-baru ini ialah mengenai harapan seorang suami terhadap isterinya. Banyak harapan suami, semua yang baik-baik, yang me ... > lagi
1554

16 Bagaimana Menghargai Isteri Yang Bekerja
Bagaimana Menghargai Isteri Yang Berkerja1) Bantulah isteri dalam kerja-kerja rumah Seperti mengemas rumah, membuang sampah dan menyiapkan bahan-bahan untuk memasak,basuh ... > lagi
1414

17 Kenalan Kawan & Sahabat
Sepanjang perjalanan hidup kita selaku manusia kita berpeluang berkenalan dan mengenali banyak orang. Orang-orang ini pada amnya dapat dikatogeri kepada tiga kumpulan: Ke ... > lagi
1055

18 5 Cara Pilih Sahabat
5 cara pilih sahabatNasihat al-Qamah: Lima cara pilih sahabatNASIHAT yang boleh diikuti dalam membina persahabatan ialah sebagaimana pesanan al-Qamah (seorang sahabat Ras ... > lagi
789

19 Khasiat Peluk Isteri
Seorang suami yang memeluk isterinya untuk sekurang-kurangnya 10 saat setiap pagi akan panjang umurnya lima tahun.Pakar motivasi Datuk Dr. Mohd. Fadzilah Kamsah berkata, ... > lagi
1352

20 21 Pedoman Buat Wanita
21 PEDOMAN BUAT WANITA 1. Terima Lelaki agar Dia Menerima Anda Mungkin tiada perkataan yang lebih sesuai untuk menyatakan ini selain dari 'Terimalah lelaki sebagai sedi ... > lagi
2145

21 Erti Cinta & Perkahwinan
Suatu pagi yang dingin, terjadilah satu perbualan antara seorang guru falsafah dan pelajarnya...pelajar: guru, apakah erti cinta..? bagaimanakah saya boleh mendapatkannya ... > lagi
1721

22 Khasiat Peluk Isteri
(UNTUK YANG DAH BERKAHWIN .. YANG BELUM KENA CEPAT-CEPAT KAHWIN) Seorang suami yang memeluk isterinya untuk sekurang-kurangnya 10 saat setiap pagi akan panjang umurnya l ... > lagi
1452

23 Tips Bercinta Suami Isteri
Tatkala matahari menyerlahkan sinarnya, tiba-tiba mendung berarak kelabu.  Suami yang dikasihi tiba-tiba beralih perhatian kepada si dia.  Kasih beralih arah selalun ... > lagi
3565

24 Tips Hubungan Seks dan Inzal untuk Para Suami
Berikut disenaraikan tips hubungan seks dan inzal untuk para suami. Sumbernya adalah dari aduan kaum wanita sendiri akibat kecewa dengan sikap lelaki. Ianya bukan bermaks ... > lagi
7413

25 9 Pembaziran Tanpa Disedari
IBNU Qayyim al-Jauziyah, ulama dan tokoh gerakan dakwah Islamiah ialah murid ulama terbilang, Syaikh Al-Islam Ibnu Taimiyah. Beliau mempunyai banyak karya ilmiah yang m ... > lagi
4169

26 Tips Hubungan Seks untuk Isteri
Sebagai isteri, tahukah anda apa yang diharapkan oleh suami dalam menjalin hubungan yang penuh kemesraan lagi hangat? Bagaimana pula sentuhan yang digemari si suami. Sebe ... > lagi
10426

27 Ibu atau Pasangan
Orang kata aku lahir dari perut ibu..Bila dahaga, yang susukan aku.. IbuBila lapar, yang suapkan aku.. IbuBila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. IbuKata ibu, perk ... > lagi
2418

28 Jatuh Cinta kerana Allah atau Nafsu
Jatuh yang tidak ada orang simpati ialah jatuh cinta. Sebab jatuh cinta indah, tidak macam jatuh tangga atau jatuh pokok, sakit. Cinta banyak perkara cinta. Tidak ada sia ... > lagi
21456

29 Petua Tradisional Pengantin
Terdapat beberapa petua yang menggunakan bahan-bahan yang mudah didapati yang bermanfaat untuk diamalkan oleh para bakal pengantin perempuan dalam melengkapi proses rawat ... > lagi
9184

30 Perbezaan Antara Lelaki dan Wanita
Allah telah menjadikan lelaki itu mempunyai sembilan akal dan satu nafsu dan menjadikan perempuan satu akal dan sembilan nafsu. Bukanlah maksud saya di sini bahawa orang ... > lagi
6316

31 Kesilapan Dalam Mendidik Anak
Anak adalah anugerah kurniaan Ilahi. Ahaks, semua org pun tahu. Tak mudah juga nak dapat anak nih. Tapi seperkara lagi yg perlu kita akui adalah mereka adalah ujian buat ... > lagi
4326

32 44 Pantang Larang Bakal Pengantin
Apabila telah ditetapkan hari perkahwinan bermakna bermulalah pantang larang buat bakal mempelai itu. Apa yg ditetapkan harus diikuti utk kebaikan diri mereka. Ia bukanla ... > lagi
10039

33 Tips Pikat Isteri
1. SENTIASA mengingati masa indah dan kenangan bersama isteri seperti tarikh mula berkenalan, tempat pertemuan, janji temu pertama, ulang tahun perkahwinan, tarikh lahir ... > lagi
5003

34 Nasihat untuk para suami dan isteri
Wahai sahabat-sahabat ku, ini coretan dari seorang sahabat kepada seorang sahabat:-  Khas buat orang bujang dan juga yang telah berkahwin.  Sebuah karya yang se ... > lagi
8675

35 Apa pekara yang ber"manfaat" daripada ber"couple"
Apa pekara yang ber"manfaat" daripada ber'couple' 1) Seronok(dapat fitnah)  2) Seronok(dapat dosa)  3) Seronok(dapat geng dgn syaitan)  4) Dapat luahkan se ... > lagi
6036

36 Sebab-sebab Hati Tidak Bahagia Ialah kerana Adanya Mazmummah di dalam Hati
Antara mazmummah utama yang menghilangkan bahagia di hati ialah : 1. Pemarah - paling mudah dikesan atau dilihat dan paling banyak di dalam diri manusia. Orang seperti in ... > lagi
3733

37 Cinta Seorang Lelaki
Bila lelaki benar-benar jatuh cinta dan setia pada kekasihnya dengan ikhlas,perubahan sikapnya amat mengejutkan. Hati lelaki yang dianggap keras selama ini, tiba2 secara ... > lagi
15454

38 Memahami Sifat Lelaki
1. Hidup Lelaki Lebih Mudah Lelaki lebih mudah cara hidupnya berbanding wanita. Kerana itu, lelaki sukar untuk memahami jika sesuatu perkara itu disampaikan dalam bentuk ... > lagi
15867

39 Sedozen Kesilapan Suami Ketika Di Ranjang..... .
Ini adalah sebahagian daripada koleksi berkaitan kesilapan suami ketika diranjang. Mudah-mudahan dengan adanya catatan ini, para suami dapat menjalankan tugas memberi naf ... > lagi
17452

40 Renungan Buat Para Suami
 Apakah membebanimu wahai hamba Allah, untuk tersenyum di hadapan isterimu dikala anda masuk bertemu isteri tercinta, agar anda meraih pahala dari Allah?!Apakah memb ... > lagi
4788

41 Kahwin Berkat atau Mudharat
 "Majlis akad nikah itu baru sahaja usai. Saya dan beberapa orang sahabat masih menikmati minuman ringan yang disediakan oleh pihak tuan rumah. Tiba-tiba seorang lel ... > lagi
5590

42 Didik Isteri Perlu Strategi
Suami sebagai pemimpin rumahtangga semestinya sentiasa kreatif dalam mendidik isteri. Allah bekalkan kepada kita kaum lelaki kekuatan akal yang rasional? Tidak terlalu e ... > lagi
5545

43 Gadis Idaman
"dunia adalah perhiasan dan sebaik baik perhiasan dunia adalah wanita solehah" - Riwayat Muslim Kita pasti gembira bila diri kita menjadi idaman lelaki. Apatah lagi le ... > lagi
4461

44 Pada Siapa Patut Letak Cinta
Untuk menilai cinta kita itu benar-benar kerana Allah swt, saya terpaksa mengambil dua email ini sebagai perbandingan. Bukanlah niat saya hendak memalukan atau membuka a ... > lagi
4417

45 Hikayat Wanita
 Dari kitab Rawd At-Tirr karangan Sheikh Omar Nefzawi, seorang penasihat istana Tunisia di abad ke 16 Masehi.  Ketahuilah oleh kamu wahai wazir [ menteri ], i ... > lagi
4899

46 Petua Menyerikan Rumah Tangga
1- Sering melakukan kegiatan bersama-sama seperti makan bersama, keluar berjalan berdua-duaan, beriadah dan mandi bersama. 2- Galakkan isteri tidur di atas lengan sua ... > lagi
6883

47 Tips Perkahwinan
  1- Manusia tidak sempurna - sering terlupa, melakukan kesilapan, penuh cacat cela. 2- Perkahwinan anda tidak sama dengan orang lain. 3- Perkahwinan mengambil mas ... > lagi
9949

48 Selalu Yang Terjadi..
CINTA (sebelum kahwin) C = cubit kiri, kanan rasa. I = impian indah ibarat syurga. N = nikah impian utama. T = taat setia membawa bahagia. A = awal dan ak ... > lagi
5762

49 Perempuan Selalu Cakap Camni
FINE Ini la yang perempuan suka gunakan untuk hentikan pergaduhan, lebih-lebih lagi bila dia rasa dia yang betul dan anda kena diam. Jangan sekali kali gunaka ... > lagi
6076

50 Peranan Lelaki Pelihara Maruah Wanita
Oleh Saodah Abd. Rahman Islam adalah agama yang amat prihatin terhadap maruah dan kewibawaan wanita. Allah dan Rasul meminta umat Islam supaya memelihara dan melindungi ... > lagi
7724

51 Hakikat seorang wanita - akal wanita senipis rambutnya
Jangankan lelaki biasa,nabi pun terasa sunyi tanpa wanita. Tanpa mereka, fikiran dan perasaan lelaki akan resah. Masih mencari walau ada segalanya. Apa yang tia ... > lagi
6371

52 Suami isteri - Terima pasangan seadanya
Oleh MD ZAWAWI ABU BAKAR Pernikahan merupakan satu syariat dan rahmat daripada Allah s.w.t. kepada manusia. Melaluinya akan terjalin perasaan kasih sayang antara lelak ... > lagi
7109

53 Sekufu dalam perkahwinan elak pelbagai masalah
Oleh: ZUARIDA MOHYIN `DUDUK sama rendah, berdiri sama tinggi', 'Sama cantik sama padan' dan `Bagai pinang dibelah dua'. Itulah kepelbagaian ungkapan yang sering benar d ... > lagi
9333

54 Cinta & Perkahwinan
Suatu ketika plato terlibat pembicaraan dengan gurunya... Plato mempertanyakan makna cinta dan gurunya pun menjawab: "masuklah ke dalam hutan, pilih dan ambillah satu bat ... > lagi
4614

55 Panduan mencari...erm, mengorat ?
Panduan mencari...erm, mengorat ? Renungkan. Hayati dan fahami. Jika kamu memancing ikan. Setelah ikan itu terlekat di mata kail, hendaklah kamu mengambil terus ikan ... > lagi
5037

56 Jodoh Perkahwinan
Tidak, jodoh tiada kaitan dengan keturunan. Hanya belum sampai masanya. Ia bagai menanti jambatan untuk ke seberang. Kalau panjang jambatannya jauhlah perjalanan kita. Ad ... > lagi
27826

57 Peringatan untuk Wanita
 (Diambil dari sabda-sabda Rasulullah S.A.W) 1. Wanita solehah adalah lebih baik dari seribu lelaki yang tidak soleh. 2. Wanita apabila melaksanakan solat lima waktu, pu ... > lagi
24315

58 Bajet Kahwin Persiapan sebelum kahwin seperti kursus kahwin kompang group
 Assalamualaikum..... Panduan kahwin bagi yg belum kahwin atau Yang nak kahwin lagi..  Ok.. sekarang nie ada yg nak dekat kahwin ataupun ramai yg ader plan  nak kahw ... > lagi
45899

59 Teladan Rasulullah sebagai suami
  "Kalau ada pakaian yang koyak, Rasulullah menampalnya sendiri tanpa perlu menyuruh isterinya. Beliau juga memerah susu kambing untukkeperluan keluarga mahupun untuk d ... > lagi
6325

60 Sifat-sifat suami yang baik
  Memetik kertas kerja Dasar Pembentukan Rumahtangga serta Adat-adat YangBercanggah tulisan Kadi Kuala Selangor, Haji Asmungi Mohd Sidek, "Sebagai seorang gadis apabila ... > lagi
6844

61 8G pada lelaki yang dibenci oleh wanita
 1. Garang ( garang tak bertempat, suka mencarut, suka cari gaduh, cakap kasar, suka marah2 tak bertempat, silap sikit tak boleh... macam ler dia betul semua, dsb) Lelak ... > lagi
6071

62 7 "C" sebab Suami Benci Isteri (dari Dr Fadillah Kamsah )
 Untuk semua isteri, bakal isteri dan jugak yg beristeri ...C1. CABARIsteri nie kalau bergaduh dengan suami mulalah kata "Kalau awak berani cubalah [cabar suami cari per ... > lagi
7891

63 Petua Mengasihi Isteri
 1. Telefon isteri dari tempat kerja untuk bertanya khabar, memberitahu sesuatu yang menarik atau sekadar ingin menyatakan "I Love You". 2. Ucapkan kata-kata sayang seku ... > lagi
5378

64 Hikmat, Rahsia, fadilat mengamal bacaan Surah
  (1) BISMILLAH (Dengan Nama Allah) Barangsiapa membaca sebanyak 21 kali ketika hendak tidur, nescaya terpelihara dari godaan dan gangguan syaitan, dari bencana manusia ... > lagi
8470

65 Kehendak Wanita Dari Segi Seks
  Berikut disenaraikan gugusan kehendak wanita dari segi seks. Sumbernya adalah dari aduan kaum wanita sendiri akibat kecewa dengan sikap lelaki. Ianya bukan bermaksud ... > lagi
19704

66 25 Perkara Yang Tidak Disukai Suami
  1. Memperkecil suami dihadapan orang lain antara sedar dan tidak. Walaupun ianya benar ie. "hubby i tu kan kan.. siang ikan pun dia tak tau.. bla bla bla "2. Menggang ... > lagi
9895

67 10 Faktor Memilih Pasangan
 Kebanyakan daripada rumah tangga runtuh yang bermasalah sejak hari pertama tak lain tak bukan adalah kerana kedua-dua orang yang terlibat tersalah pilih pasangan, itu s ... > lagi
5655

 
 

Iklan

SERI MAHKOTA
Pengantin sekarang lebih bijak memilih rekaan pelamin yang mereka inginkan bersesuaian dengan tema perkahwinan mereka.Â... >> lagi
Pengantin sekarang lebih bijak memilih rekaan pelamin yang mereka inginkan bersesuaian dengan tema perkahwinan mereka.  Rasanya tidak lengkap apabila menghadiri majlis perkahwinan tanpa menyaksikan pengantin bersanding di pelamin yang tersergam indah.  Kelihatan begitu romantis tempat bersemayam raja sehari yang akan mencatat kenangan manis sepanjang hayat.

Shout it!

Nick:

Message:

Peti Undi

Bagaimanakah anda berkenalan dengan pasangan anda sekarang?
 

Kisah Cinta Pilihan

Cinta Ke Hujung Nyawa
Kisah cinta kami bermula 5 tahun lepas, iaitu pada akhir Disember 2003. Kami bersahabat setahun sebelum tahun tersebut melalui email dan telefon. Kami tidak pernah berjumpa selama setahun, dan pada akhir tahun 2003 kami berdua mengagahkan diri untuk mengatur s
>>lagi mengenai kisah cinta mereka

Himpunan Koleksi Kisah Cinta

Who's Online

We have 42 guests online

Facebook