Login / Daftar ke Pengantin.com.my




Lupa kata laluan?

Daftar sekarang

Iklan kahwin - iklankan butik perkahwinan anda
 
Koleksi Pengantin HAIFA
Biar pun masa terus berlalu, namun keunikan songket tabur tetap menjadi pilihan untuk baju pengantin lelaki dan perempu... >> lagi
Biar pun masa terus berlalu, namun keunikan songket tabur tetap menjadi  pilihan untuk baju pengantin lelaki dan perempuan.Sangat sesuai utk majlis bersanding atau berinai besar. Tambah  menarik dengan hiasan batu-batu dan pengantin lelaki nampak segak dengan  songket yang sama.

Adat istiadat suku kaum kadazan tatana daerah Kuala Penyu

Attention, open in a new window. | Print | E-mail

User Rating: / 24
PoorBest 
Adat istiadat suku kaum kadazan tatana daerah Kuala Penyu

Adat adalah satu adat turun temurun tidak boleh direka-reka oleh masyarakat adat mestilah berterusab tidak putus-putus dari satu keturunan hingga kepada keturunan yang lain adat dihormati dan diamalkan oleh suku kaum empunya adat. Ketua adat mempunyai kuasa mengenakan hukuman keatas sesiapa yang melanggar adat. Disini dipaparkan sebahagian daripada adat istiadat suku kaum Tatana Daerah Kuala Penyu yang mana dipetik dari Titian Adat Istiadat Suku Kaum Kadazan Tatana Kuala Penyu.


Adat istiadat perkahwinan

Adat perkahwinan adalah mengikut tradisi dengan syarat-syarat seperti berikut:

Apabila seorang teruna ingin berkahwin maka dari pilihan itu adalah juga perlu dipersetujui oleh kedua-kedua ibubapa lelaki sebab merekalah yang akan mengatur segala persediaan perkahwinan anak mereka.


Pertunangan

dalam pertunangan biasanya seorang tua digunakan sebagai orang tengah dinamakan "SUSURUAN" bagi pihak lelaki datang kerumah perempuan biasanya dalam hari yang baik pada hari Selasa, Khamis atau Sabtu. Pihak perempuan diberi masa untuk berunding dan masa bila "SUSURUAN" kembali ditentukan samaada penangan pihak lelaki diterima atau tidak. Jika penangan diterima maka "SUSURUAN" dijemput minum dan makan oleh keluarga pihak perempuan. Jika pinangan ditolak maka makan dan minum tidak dilayankan.


Tarikh pertunangan

Tarikh pertunangan ditetapkan mengikut persetujuan kedua-dua pihak. mereka memilih hari yang baik untuk bertunang, seperti hari-hari yang bukan bikangan ganjil dan juga dalam bulan yang baik.

Perbelanjaan bertunang adalah memandangkan kedudukan keturunan siperempuan jika dia anak perempuan tua (sulung) dari orang yang berkemampuan maka pertunangan dilangsungkan dengan upacara penuh isitiadat.

Jika keturunan ibu perempuan ada permintaan kerbau waktu bertunang maka anaknya mesti menuntut sama.

Permintaan pertunangan adalah seperti:

  1. Seekor kerbau atau babi
  2. Kain sepasang
  3. Sebentuk cincin emas
  4. Gelang emas
  5. Wang belanja dapur (kadar mengikut berapa yang patut)
  6. Wang talak sebanyak RM500.00 (lima ratus ringgit) dibayar
Perbelanjaan pertunangan ditanggung oleh lelaki, setelah pasangan bertunang mereka tidak boleh membuat hubungan sebelum berkahwin. Siperempuan tidak boleh sesuka hati pergi kemana-mana kecuali diizinkan oleh tunangnya sekiranya perempuan ingkar dari pertunangan mereka, maka dia didenda mengembalikan semua perbelanjaan waktu bertunang, jika lelaki ingkar maka belanja pertunangan dikira hangus.


Kotoliban/Sepangadak

Sekiranya satu keluarga mempunyai ramai anak perempuan dan yang muda berkahwin dahulu dari kakaknya maka kakak itu diberi "KOTOLIBAN" seperti berikut:

  1. Dundung/sigar
  2. Sira/baju
  3. Gonob/sarung
  4. Cincin emas sebentuk
Perbelanjaan Kahwin

Perbelanjaan perkahwinan diputuskan dalam perundingan permintaan waktu bertunang segala perbelanjaan mengikut persetujuan samaada perkahwinan dilangsung secara penuh istiadat ataupun secara sederhana, jika pihak perempuan dari golongan orang berkemampuan maka keluarganya memotong seekor kerbau sebagai menambah kerbau pemberian, keluarganya memotong seekor kerbau sebagai menambah kerbau pemberian ini dipanggil "BALUN" perbelanjaan perkahwinan tersebut ialah:

  1. Seekor kerbau besar "RINAMPUNG"
  2. Satu pikul babi
  3. Gelang emas atau rantai emas
  4. Inapung RM500.00 (lima ratus ringgit)
  5. Wang Belanja dapur wang hangus mengikut keadaan upacara perkahwinan
Perkahwinan

Perkahwinan dengan penuh istiadat bagi orang Kadazan Tatana yang beragama Katholic dan pagan adalah berbeza daripada adat "MOGINUM KAHWIN".

"MOGINUM KAHWIN" dinamakan "BEMASAK" mereka menyediakan
KOLUPIS" dan berbagai macam jenis makanan termasuk memotong kerbau "RINAMPUNG" serta memasak sebagaian dari daging kerbau untuk dihidang pada malam moginum.


Surat Kahwin

Oleh kerana berbagai kemanuan yang ada sekarang maka dalam hal surat kahwin adalah dibuat dihadapan pendaftaran perkahwinan. Selain dari itu surat kahwin boleh diatur dan dibuat dalam perkahwinan dikampong, asalkan ketua kampong dan pihak berkenaan ada hadir menyaksikan upacara perkahwinan itu. Mereka boleh menjadi saksi apabila mendaftar perkahwinan tersebut di pendaftar perkahwinan.


Suami Meninggal

Sekiranya suami meninggal dunia dan berian habis dijelaskan, pihak waris perempuan tidak boleh menuntut balik apapun waris kerana belum ada pencarian mereka berdua.

Jika berian belum habis dijelaskan maka bakinya tidak boleh dituntut oleh pihak waris perempuan.


Isteri Meninggal

Sekiranya isteri meninggal swebarang berian tidak boleh dituntut balik oleh pihak lelaki walaupun belum mempunyai anak.

Kalau mereka mempunyai anak, maka pencarian mereka berdua adalah hak dan dituntut oleh anak mereka. jika anak mereka masih kecil maka si isteri yang menuntut bagi pihak anak mereka.


Kahwin Nialap

"NIALAP" adalah bererti seorang lelaki dan perempuan, atas suka sama suka berikutan pulang untuk tujuan berkumpul sebagai suami isteri tanpa bertunang. Mereka dikahwinkan dengan cepat dan ringkas. perbelanjaan seperti berikut:

  1. Seekor kerbau
  2. Seekor babi
  3. Perbelanjaan untuk dapur yang sederhana.
  4. Kahwin Inuli
Kahwin "INULI" adalah silelaki pulang ke rumah siperempuan samada dia diterima atau tidak terpulang kepada siperempuan untuk mengambil keputusan.


Adat Basal

Adat "BASAL" adalah satu adat yang mempunyai tujuan untuk kebaikan dan kebersihan daerah/negeri. Perkara ini dilangsungkan secara besar-besaran. Ini memakan masa seminggu dan menggunakan sangat besar belanja. Apabila ada perkara ganjil berlaku di daerah/negeri, hujan pun tidak tentu serta buah-buahan dan tanaman tidak sempurna maka daerah/negeri itu perlu dibersihkan, supaya hidup manusia bersih dan sekeliling alam pun bersih. Keadaan kampung dalam negeri/daerah itupun aman dan damai. Tujuan adat basal adalah untuk memulihkan rezeki rakyat, kedamaian/keamanan seluruh masyarakat.

Bagunan tempat basal diadakan adalah tujuh bersambung dengan bendera didirikan. Ketuanya adalah ketua kampung dibantu oleh bomoh-bomoh dan orang ramai, seterusnya untuk membuat begitu banyak tugas untuk persediaan. Ketua kampung berhubung serta mengutip derma dari satu-satu kampung dan dibantu oleh Mahkamah Anak Negeri.

Perbelanjaan untuk pesta tujuh hari itu:

  1. Beras untuk tapai dan nasi pulut - 10 karung
  2. Kerbau tujuh ekor
  3. Kambing seekor warna hitam
  4. Ayam hitam sunsang buluh seekor
  5. Kunyit untuk mewarnakan beras kuning
  6. Kain putih tujuh ela untuk dibuat bendera
  7. Kayu cempadak
  8. Sebatang pokok pinang
  9. Kelapa tua untuk membuat nasi puluh dan santan daging kerbau.
Pasangan gongs untuk digunakan ialah:

  1. 1 pasang sipir (taas)
  2. 1 gendang

Bookmarks ~ Kongsi ::

Komen

melguellyn@yahoo.com.my
ditulis oleh pada 2008-04-20 12:20:12
woaw........... hebat juga adat dia ni :grin

melguellyn@yahoo.com.my
ditulis oleh pada 2008-04-20 12:20:14
woaw........... hebat juga adat dia ni :grin

melguellyn@yahoo.com.my
ditulis oleh pada 2008-04-20 12:20:16
woaw........... hebat juga adat dia ni :grin

gracie_korean@yahoo.com
ditulis oleh pada 2008-05-05 11:33:25
ini dia urg tatana.......kotobian tadau kaamatan 8)

nnojh@hotmail
ditulis oleh pada 2008-07-15 10:31:03
:zzz :( :(

ryanskate@yahoo.com
ditulis oleh pada 2008-07-30 19:23:44
boleh la jugak istiadat ini...cuba try kenyah,iban,bidayuh... :)

raflesia.net2@yahoo.com
ditulis oleh pada 2008-09-28 07:36:43
Dari segi bahasa, saya nampak orang Tatana gagal menampakkan bahasanya yang sebenar.Misal kata ayat'kotobian tadau tagazo do kaamatan' ini bukan bahasa tatana. kotobian belum ditamui katanya dalam bahasa tatana, tetapi frasa 'tadau tagazo' sepatutnya 'odou gayo kaamatan'

rizzzone21@gmail.com
ditulis oleh pada 2008-10-18 04:17:42
huh!! gambar terperinci ade x.. plsss!!
tampariding
noriskiji@yahoo.com.my
ditulis oleh tampariding pada 2008-11-17 01:53:24
ya btl tu kotobian bkn bhsa tatana. bah palan2 sino oku magium.woton gulu do komotutuan.hehe :grin
tsebaothien
ebuzz_junior@yahoo.com
ditulis oleh tsebaothien pada 2009-01-01 11:08:37
sa ulun tatana ka okou outon....okey,bahasa tatana ni kalu ko urg mo tau...bulan gagal menampakan bahasanya....tatana ni ada byk bahasa dri dialek2 lain,misalnya dialek bisaya,murut,kadazan papar&penampang dan segelintir dusun2 yg lain....makanya terhasil bahasa tatana.....n terbahagi kepada dua bahasa suang tatana n tatana biasa.....
tsebaothien
ebuzz_junior@yahoo.com
ditulis oleh tsebaothien pada 2009-01-01 11:29:42
so tatana ni adalah cabang kepada dusun n digelar"dusun tatana"walaupun sa sino tatana tp sa tau keunikan bgsa sa tu.....n dusun tatana juga mempunyai identiti sendiri dari segi pakaian"sira lambung@bobolian/sekarang tlah menjadi baju rasmi dusun tatana...dan tarian sumayau moginum yg sgt unik...xberpasangan.... 3/4 sumandak mengelilingi 1 org lelaki,n sorang lelaki di luar sumandak menunggu peluang untuk kasi minum lelaki yg ada di ruang yg di kelilingi sumandak2....dan iringan muzik gong n kulintangan.....sa nda tau pa maksud tarian tu...tapi bilang nenek sa untuk panggil tu roh org yg sudah mati...untuk memperingati mereka....tp yg ptg sa pernah try menari tarian ni masa enam atas 2007...tp yg paling best...makan tu pinantung"sagu yg sdh kena masak pki air panas"dgn bambangan jeruk...n lain2.....rindu la pula sma kg d kuala penyu....sekarang lama sdh xblik pi sana.....jauh merantau...tp sa berbangga coz sa juga anak tatana biarpun hanya mama sa ja yg tatana n bapa sa kina....i love u tatana...
iva
coolfriendlygurl@yahoo.com
ditulis oleh iva pada 2009-02-17 20:25:34
nice but freakin lame.....duh...!!!! :roll :x
SZ
suzanesamy@gmail.com
ditulis oleh SZ pada 2009-03-10 17:20:02
Hai everyone, 
I am Dusun Tatana ( Kuala Penyu ) + India.  
Saya bercadang untuk membuat personal research berkenaan dengan Dusun Tatana in Kuala Penyu especially. 
bagi pengetahuan kalian, ada website yang boleh saya layari ka?
eye
eye_2100@hotmail.com
ditulis oleh eye pada 2009-03-13 13:34:07
:? :zzz :upset
fiona
fionafreyda@yahoo.ocm
ditulis oleh fiona pada 2009-04-22 16:29:41
dusun tatana nie juga byk yg best..  
sumandak2 dusun tatana pun buli tahan semua.. 
kuala penyu juga ada tempat pelancong2 lawati.. 
terdapat juga tempat2 yg menarik.. :) :) 8)
Hidayah Mohammad
hidayah@bharian.com.my
ditulis oleh Hidayah Mohammad pada 2009-04-30 13:13:29
Salam kepada pemilik blog dan penulis mengenai perkahwinan Melayu dan Bajau dsb.. 
 
Saya Hidayah Mohammad, Wartawan di akhbar BERITA HARIAN. 
Saya berminat dengan penulisan anda dalam blog ini.dan ia adalah makluamt yang baik. 
Minta anda hubungi saya segera sekiranya ingin berkongsi maklumat sama dengan pembaca dari Berita Harian dalam ruangan RATU. 
 
Terima Kasih. 
 
Regards, 
Hidayah Mohammad 
NSTP Bangsar KL 
Tel: 03 20569355
tsebaothien
ebuzz_junior@yahoo.com
ditulis oleh tsebaothien pada 2009-05-08 21:25:21
mangalap do kasampatan diti mamason....kotobian do odou tagayo da kaamatan duo ngaribu sizam.....selamat menyambut pesta kaamatan 2009 kepada warga dusun tatana kuala penyu......get our opportunity 'happy harvest festival 2009'espcially tatana dusun tribe..and all malaysian peple...and of all tourist.... 
 
kotobalan 
terima kasih 
thank you
tsebaothien
ebuzz_junior@yahoo.com
ditulis oleh tsebaothien pada 2009-05-08 21:50:59
sira=baju 
 
dusun tatana adalah cabang daripada bangsa dusun yang tulen...etnik dusun terbahagi kepada 7kump etnik yg besar contohnya 
 
1.dusun bundu ranau 
2.dusun tinombunan tambunan 
3.dusun lotud tuaran 
4.dusun tindal kota belud 
5.dusun tatana kuala penyu 
6.dusun kimaragang kota marudu 
7.dusun gana keningau 
 
sub etnik 
 
1.dusun tobilung kota belud 
2.dusun tangaa membakut 
3.dusun kuijau keningau 
4.dusun segama labuk&kinabatangan 
5.dusun tombonuo pitas 
 
sub etnik dusun mempunyai dialek@pertuturan,cara hidup,pakaian yang berbeza,namun bahasa sesetengahnya dapat di fahami oleh rumpun dusun...dusun tatana adalah sebahagian daripada rumpun dusun....keunikan budaya yang tersendiri.... 
dari segi pakaian.. 
terdapat dua pakaian dusun tatana 
 
1.sira lambung(perempuan) 
2.sira babalian(lelaki) 
 
sira lambung diperbuat daripada sejenis kain hitam yang di panggil"marinjon"dalam bahasa tatana... 
berlengan panjang...di hiasi dengan manik&lonceng 
sira lambung terbahagi kepada dua ketegori... 
baju berlengan panjang dan gonob(skirt)paras lutut adalah untuk gadis@gol muda,manakala baju yang berlengan panjang dan gonob(skirt@sarung)panjang adalah untuk gol berumur...aksesori rantai tongkat@talipinggang ringgit perak...baju yang terdapat lebih dari 20 butang betawi di menunjukaan kekayaan@kedudukan yang tinggi....begitu juga dengan penggunaan ringgit@tali pinggang syiling...dilengkapi dengan gelang di kiri dan kanan...sekurang2nya 3gelang di setiap pergelangan tangan... 
 
sira babalian pula adalah untuk kaum lelaki....diperbuat dari kain yang sama(marinjon)di hiasi renda berwarna emas....lonceng...dan kain sarong untuk sigar(topi)&pinggang.... 
 
 
tq......
fau
faurein14@yahoo.com
ditulis oleh fau pada 2009-08-18 18:50:09
pelik jugak pkawinan org kadzn ni yeee :roll  
mari kite bacekn lagi jooooom
sandung gawad
liwaliwaangkukut.Com.my
ditulis oleh sandung gawad pada 2009-08-22 19:05:09
Etakau ulun tatana ka`a maru gia,elain takau gia tio do kg.bundu masing bagu dolou miad bagu gia kadazan tio do kg menumpang migaul bagu do gia abai....koso suguton takau ombo intad gia ulun tatana...samumuah kg do kp suku nu tatana koso no ka`a migaul gia....elayan takau ani koso no gia takau ka`a migagaul do gia nu bokon,sumugud bagu gia nu suku bokon ........... monsoi elayan takau gia nu ulun tatana.buoi buoi koso nagee morongog takau gia ulun do tatana do pomogunan diti......kadada bagu muyun.......... :)
Datu sulaiman
abdulrahmansulaimankhan@gamil.com
ditulis oleh Datu sulaiman pada 2009-08-30 17:24:20
agak menarik ruangan ini. banyak info / saya juga orang kuala penyu, jemput ke blog saya: 
datusulaiman.blogspot.com
osuang
rd_aizs@yahoo.com
ditulis oleh osuang pada 2009-09-22 04:44:35
Saya kurang bersetuju dengan pendapat mengatakan tombonuo pitas adalah sub etnik kepada dusun kerana tombonuo pitas adalah dari sub etnik paitan.. 
 
bahaasa tombonuo itu sendiri lari jauh dari bhs dusun. kalau ada org tombonuo mo menjadi dusun itu suka hati lah..tapi bahasa tombonuo itu sendiri tidak boleh di paksa masuk dalam kategori bhs dusun..
deja fa
rafida_pda89@yahoo.com.my
ditulis oleh deja fa pada 2009-10-15 20:30:21
Assalamualaikum w.t.h,saya cuma ingin bertanya tentang kewujudan etnik tatana,bagaimana,dimana dan berapa lama sudah etnik ini wujud.Saya cuma ingin tahu dengan lebih lanjut tentang etnik tatana.Saya harap persoalan sya terjwb dgn segera
adiq
ervina_adiq@yahoo.com.my
ditulis oleh adiq pada 2009-10-17 15:49:41
adat menjadikan sesuatu etnik itu unik dan bertamadun bukan untuk di permainkan tetapi orang muda sekarang selalu menjadikan adat satu beban..
nboy
nboysgblh@yahoo.com.my
ditulis oleh nboy pada 2010-02-27 14:14:45
menarik btl adt kadazan nie yek..bukan setakat menyeronokan tp keje folio ku pun siap hehe..terima kasih membantu saya.. :grin :)
orgtatanajg
n_sanjeh88@yahoo.com
ditulis oleh orgtatanajg pada 2010-04-14 11:29:48
:grin  
mau komen sm c sandung gawad punya komen , aku org menumpang , rasanya bhsa tatana yg kami guna sm ja pun dgn org bundu guna .. teda pun tcampur sm org abai punya bhsa.. huhu.. :p
bobongou
pitinmuin@hotmail.com
ditulis oleh bobongou pada 2010-06-21 22:20:00
eno kaha nini monsoi kalau pusuguton tanatan do Menunggang megaul do gia abai koon.Ako ulun tatana Menunggang boh,kalau gia abai ahu atu kitani kamari bati, eno baru gia abai. Lain ko abai sabanar noh, tapi labih sasuai gia bisaya, bisaya lain koh abai.Nokuo nini gaya tatana sino mingahad do kampung bisaya,micampur la
c'sie
aluhacsie@yahoo.com
ditulis oleh c'sie pada 2010-07-12 10:27:58
Banar ino,,ako ulun intad gorowot,lain ani mengahad tapi intad do mula gia niro memang mengaul do bisaya ino kah no malap do gia, naya do koturunan niro boh.sabab takau do kg pun migaul do ulun bisaya sama nini boh.
Anak Tatana
lindahensil81@gmail.com
ditulis oleh Anak Tatana pada 2010-08-22 23:55:46
sori aku mau komen kokurilah...itakau ulun tatana sebenar noh kaa megigiad guang...cuba takau mitamu dan bekerjasama mogium do maklumat tentang bahasa takau...iti nunu..koon nu songulun..ingkooi..kon nu songulun lagi ingkooi...sampai songgian pun koiso majadi...
tatana tulen gorowot
Ess-ma90@yahoo.com
ditulis oleh tatana tulen gorowot pada 2010-08-31 21:10:13
nokuo bagu tatana koiso bahasa sndri aro nini.tapi masalah magayo takau sigkait mogomu anak bagu tatana kaa pandai megigiya tatana.mikuman kunu.megigiya kalau hal diti beterusan pupus oh bahasa takau.
khowna
bondz51@yahoo.com
ditulis oleh khowna pada 2010-09-09 09:51:44
ba.....migaulin monsoi asal mepandaian takau giain nekegaul....tatana megumu mekegia do abai om bisaya, monsoi bo ino...gaul-gaul kekuriin ino no raitan do adaptasi bahasa..
dako ditu
aeen2005@gmail.com
ditulis oleh dako ditu pada 2010-12-11 19:07:15
sama muyu enggabu kon. dako ulun pagun intad tawau tu guang po maya isu muyu gatu.manai manai kio asal usul no inggilad kio.bah.
ARRICEXPITE
Kita harus melakukan nada
ditulis oleh ARRICEXPITE pada 2011-01-27 17:13:08
Terima kasih untuk blog yang menarik
ARRICEXPITE
Sangat informatif
ditulis oleh ARRICEXPITE pada 2011-01-27 17:13:09
membaca seluruh blog, cukup bagus
kate
qupid_mesz@yahoo.com
ditulis oleh kate pada 2011-03-02 13:46:43
suzane...r u uncle sungiong nephew
lbl51656988
lbl88myown@yahoo.com
ditulis oleh lbl51656988 pada 2011-03-17 09:03:10
kadada poh do pangalalasu muyun it.. haha..migogoul gia do ulun bisaya sama abai in koiso masalah nini..cuma noh poie takau liwani la gia noh dusun tatana it.kalo aro ulun maikuman do magigia tatana in tawan o najadi do gagansing kp.. :p
rokot sungai
tinusmar@rocketmail.com
ditulis oleh rokot sungai pada 2011-07-07 15:45:06
etakau tie ulun ra sampagunan kono,ilain takau boh daton do ragu kono..monsoi kono etakau dati mitutulung membangun dati bangsa sanditi giti sa pamagunan...
tulun dusun
http://www.gmail.com.my
ditulis oleh tulun dusun pada 2011-11-01 18:15:51
pnday ja ckp maw c bek bngsa tp kat uma x jga maw sakap bhasa sndri.... ckp ja pnday...
yyyu
tinusmar@rocketmail.com
ditulis oleh yyyu pada 2012-07-17 15:46:14
bagus blog ini...
4wn
aiefeylove@gmail.cm
ditulis oleh 4wn pada 2013-03-28 11:05:10
:) nak tnye npe yg istri mNgl tUe pelik. .bgi mNa istri tUe nAk menuntUt bg phak anak nya. .sdgnkn c istri tUe dah mEninGgal? ?
lingoung itom
jeromejai864@yahoo.com
ditulis oleh lingoung itom pada 2013-04-11 03:10:27
Tatap kaa mailang ulun tatana do pomogunan it..aku ulun dusun tatana boh intad do gorowot..kaa kira omboh ani ianan ku bakaraja kalau aku mokopijumpa do kopinsano koso no gia ku do bokon..tatap akai mogigia do gia tatana..nunu koikuman owh..aku bangga sabab aku ulun dusun tatana..
dayu
bestpadas@yahoo.com.my
ditulis oleh dayu pada 2013-04-25 08:46:23
Saya suku penjelasan tentang suku kaum Tatana seperti yg daparkan
tibax2
besa2saja@gmail.com
ditulis oleh tibax2 pada 2013-07-01 16:05:28
sya bangsa tatana dan tinggal di kuala penyu,saya mau tanyalah sikit sja..kalau kadazan/dusun mereka sambut Pesta Kamatan tapi kalau kami perayaan yg pling besar ialah Tahun Bru Cina bagi etnik kmilah...jdi yg sya hairan kenapa etnik kmi ni saja yg sambut Tahun Baru Cina..tapi kmi bukn org Cina kami ada bahsa tersendiri.. :?
elahsitialilah
elahsitialilah@yahoo.com
ditulis oleh elahsitialilah pada 2014-02-05 10:27:46
boleh tak bagi penerangan lebih terperinci tentang asal usul kaum dusun tatana....saya cuma dapa sikit sahaja maklumat berdasarkan kajian lapangan iaitu temubual dengan masyarakat suku kaum ini...tolong saya...saya nak maklumat yang sahih.. :)

Berikan Komen
Nickname:
Email:
Telefon:
:Untuk mendapat pemberitahuan email jika ada komen terbaru.
BBCode:Web AddressEmail AddressBold TextItalic TextUnderlined TextQuoteCodeOpen ListList ItemClose List
Komen:



This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots. (see: www.captcha.net)
Taip huruf atau nombor yang anda nampak dalam gambar (5 character). Anda boleh taip huruf besar atau kecil (not case sensitive)

Jika anda menyukai artikel ini. Sila klik "Like" :

 
 

Iklan

Zyda Bridal Collections
Pelamin nampak klasik jika kena dengan konsep dan warnanya... >> lagi
Pelamin nampak klasik jika kena dengan konsep dan warnanya

Shout it!

Nick:

Message:

Peti Undi

Adakah isteri / suami anda merupakan cinta pertama anda?
 

Kisah Cinta Pilihan

Cinta Ke Hujung Nyawa
Kisah cinta kami bermula 5 tahun lepas, iaitu pada akhir Disember 2003. Kami bersahabat setahun sebelum tahun tersebut melalui email dan telefon. Kami tidak pernah berjumpa selama setahun, dan pada akhir tahun 2003 kami berdua mengagahkan diri untuk mengatur s
>>lagi mengenai kisah cinta mereka

Himpunan Koleksi Kisah Cinta

Who's Online

We have 42 guests online

Facebook