Login / Daftar ke Pengantin.com.my




Lupa kata laluan?

Daftar sekarang

Iklan kahwin - iklankan butik perkahwinan anda
 
Azzalynn's Bridal
Malam Berinai pasti meriah dengan pakaian tradisional dari Pakistan. Baju Berinai Lenggha berwarna gold ini sememangnya ... >> lagi
Malam Berinai pasti meriah dengan pakaian tradisional dari Pakistan. Baju Berinai Lenggha berwarna gold ini sememangnya asli dengan layah sulaman tangan. Lengga yg didatangkan khas dari Pakistan ini cantik dikenakan di badan. Sesuai dengan kelengkapan aksesori pasti memberikan kelainan pada penampilan.Majlis Perkahwinan Melayu yang kaya dengan adat dan budaya sering tidak sunyi dengan majlis malam berinai. Pengantin mengenakan baju lengga ini untuk sesi wedding photography samada di rumah mahupun secara outdoor. Gaun pengantin Pink pula menampilkan ayu si pemakai. Bagai sang puteri di peterana indah. Lagu Cinta: Pipi pauh dilayangAlis matanya lentikSekali mataku memandangHati tertawan Layari butik perkahwinan http://azzalynnbridal.blogspot.com utk melihat jadual terkini.  Layari butik pengantin kami di www.azzalynn.com Kami menyediakan khidmat andaman pengantin menggunakan teknik solekan terbaik kombinasi KRYOLAN dan MAC. Pakej Perkahwinan lengkap termasuk Andaman Pengantin, Mekap Artis,  pelamin, mini pelamin, baju sanding seperti french lace dan songket bunga tabur, pintu gerbang, dekorasi khemah, dekorasi tangga, dekorasi laman, fotografi, videografi, catering dan canopy, kursus kecantikan, kursus solekan peribadi, kursus solekan pengantin, kursus pelamin serta pelbagai lagi.  ********  Azzalynn's Bridal, Aromatherapie & Beauty Parlour  D RAZ Enterprise - Wedding Planner & Event Organizer Tel :: 012-2399629  - Lynnda :@ 019-3980890  - Azza Fax :: 03-80603130  Yahoo Messenger :: YARNTZ Email :: nlynnda@yahoo.co.uk  Gambar2 bengkel dan wedding package di: http://pengantin.fotopages.com  Informasi bengkel kecantikan, bengkel solekan, bengkel andaman di: http://d-raz.fotopages.com http://azzalynnbridal.blogspot.com

Pernikahan dan syarat-syaratnya

Attention, open in a new window. | Print | E-mail

User Rating: / 23
PoorBest 
Majlis Ijab Kabul adalah saat yang mendebarkan bagi bakal suami. Sah! Maka termeterailah ikatan perkahwinan. Tanggungjawab pun terpikul dibahu. Amanah yang besar perlu dilaksanakan.
Sebelum Majlis Ijab Kabul dilaksanakan, amatlah berharga dan penting bagi bakal suami isteri mengetahui tentang pengertian dan syarat-syarat yang terkandung dalam Pernikahan.


Akad Nikah
Pengertian Nikah
'Nikah' bererti berkumpul menjadi satu. Seperti perkataan orang Arab 'tanaakahat al-asyjaru' (pokok itu saling bernikah) apabila mereka melihat pokok condong satu sama lain dan berkumpul.
Menurut istilah hukum syarak nikah bererti suatu akad yang mengandungi kebolehan untuk melakukan persetubuhan dengan menggunakan lafaz 'inkah' (menikahkan) atau lafaz 'tazwij' (mengahwinkan). Menurut pendapat yang lebih sahih, kata nikah itu secara hakiki bermakna 'akad' dan secara majazy bermakna 'persetubuhan'.
Rukun Nikah
Rukun nikah ada lima:
  • Ada calon suami yang sudah tertentu.
  • Ada calon isteri yang sudah tertentu.
  • Mesti ada wali
  • Ada dua saksi.
  • Ijab dan kabul.

Syarat-syarat Suami
  • Islam.
  • Suami mesti orang yang halal nikah dengan perempuan yang akan dinikahinya.
  • Calon suami mesti nyata seorang laki-laki.
  • Suami mengetahui dan mengenal nama perempuan calon isterinya dan mengenal nama ayahnya.
  • Suami bukan di dalam ihram.
  • Sama ada ihram haji atau ihram umrah.
  • Calon suami tidak mempunyai isteri lebih tiga orang ketika menerima kabul.

Syarat-syarat Isteri
  • Islam.
  • Calon isteri mestilah perempuan yang halal nikah dengan calon suami.
  • Perempuan calon isteri bukan dalam waktu ihram. Sama ada ihram haji atau umrah.
  • Calon isteri nyata tidak punya suami (bukan isteri orang).
  • Calon isteri sudah tentu orangnya.
  • Calon isteri nyata seorang wanita.

Syarat-syarat Wali

  • Islam.
  • Laki-laki.
  • Baligh.
  • Berakal sihat.
  • Atas kemahuan sendiri.
  • Adil (tidak fasik). Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Nikah tidak sah kecuali dengan adanya wali yang mursyid (adil)".
  • Wali bukan dalam keadaan ihram, sama ada ihram haji atau umrah.
Selain ada wali, nikah juga memerlukan dua orang saksi. Wali menikahkan (mengijabkan) dan
saksi menyaksikan pernikahan itu. Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Tidak
sah nikah kecuali ada dua orang saksi yang adil, nikah yang tidak demikian (tidak ada
wali dan dua orang saksi) adalah batal".
Syarat Saksi
  • Islam.
  • Laki-laki.
  • Berakal sihat (tidak gila).
  • Dikehendaki yang sudah baligh.
  • Dapat melihat (tidak buta)
  • Dapat mendengar.
  • Merdeka (bukan hamba abdi).
  • Dapat bercakap.
  • Saksi dikehendaki dapat memahami ijab dan kabul.
  • Saksi hendaklah bukan orang yang boleh menjadi wali bagi siperempuan yang akan nikah.
  • Adil (tidak fasik).
Ijab Dan Kabul
Ijab ialah lafaz yang diucapkan oleh wali kepada pengantin perempuan yang dinakahkan kepada pengantin laki-laki. Contoh lafaz (sighah) ijab: "Saya nikahkan engkau dengan anak saya bernama ......... binti ...... dengan maskahwin sebanyak ....ringgit tunai".
Kabul ialah lafaz yang diucapkan oleh pengantin laki-laki selepas wali mengucapkan ijab. Contoh kabul: "Ku terima nikahnya dengan maskahwin ......ringgit tunai". Kalau maskahwin tidak berupa wang , sebutkan jenis atau nama barangnya.
Syarat-Syarat Ijab Kabul
  • Ijab mesti menggunakan lafaz 'ankahtuka' (aku nikahkan engkau) atau lafaz 'zawwajtuka'(aku kahwinkan engkau) tidak boleh menggunakan kata-kata yang lain umpamanya: "Aku ikat engkau atau aku jodohkan engkau dan lain-lain".
  • Ijab hendaklah diikuti kabul oleh pengantin laki-laki dengan segeranya.
  • Ijab dna kabul hendaklah didengar dan difaham oleh dua saksi.
  • Ijab dan kabul tidak boleh bertaklik (penggantungan pada sesuatu kejadian). Contohnya:"Bila anak perempuanku telah ditalak dan habis masa iddahnya, maka sungguh saya kahwinkan dengan engkau".
  • Ijab dan kabul tidak dihadkan masanya. Umpamanya si wali berkata: "Kunikahkan kau dengan anakku bernama ...... dalam masa 10 tahun". Nikah semacam ini tidak sah sekalipun dalam masa yang sangat panjang, kerana terjadi seperti nikah Mut'ah.
  • Ijab mesti ta'yin' yakni mesti disebutkan nama anak perempuan yang dinikahkan. Tidak boleh dengan lafaz:Kunikahkan engkau dengan salah seorang anak perempuan saya".Ijab semacam ini batal.

Mahar
Mahar (maskahwin) adalah harta yang diberikan oleh pihak suami kepada suami kepada isteri di waktu nikah. Maskahwin boleh diberikan di waktu akad nikah atau selepasnya. Pemberian maskahwin adalah wajib bagi suami tetapi ianya tidak menjadi rukun nikah. Akad nikah sah walaupun tanpa menyebut-nyebut masalah maskahwin, tetapi sunat disebutkan pada waktu akad nikah.
Kadar Maskahwin
Tidak ada ketentuan berkenaan dengan besarnya maskahwin. Kedua belah pihak boleh menentukan sendiri banyaknya maskahwin mengikut kemampuan calon suami. Dalam Islam digalakkan agar maskahwin itu seringan mungkin kerana itulah yang terbaik.
Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya sebaik-baik wanita adalah yang paling ringan maskahwinnya."
Pada hadis lain disebutkan: "Maskahwin yang terbaik adalah yang paling ringan". Para ulama telah sepakat bahawa maskahwin tidak ada batas maksimanya, boleh berapa saja asalkan dapat dirunaikan oleh suami. Namun begitu, keberkatan terletak pada keringanan dan kemudahan.
Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Andaikan seorang suami memberi maskahwin kepada isterinya berupa makanan sebanyak dua genggam tangannya itu sudah halal baginya".
Ketika seorang sahabat akan berkahwin, namun tidak punya apa-apa untuk dibuat maskahwin, Rasulullah s.a.w. bersabda kepadanya: Ertinya: "Cuba kau cari walaupun hanya sebentuk cincin besi". (H.R.Muslim)
Betapa Islam sangat meringankan masalah maskahwin, tujuannya agar tidak menghalang seseorang untuk berkahwin.

Bookmarks ~ Kongsi ::

Komen
Isa_AV
vivianty_84@yahoo.com
ditulis oleh Isa_AV pada 2006-08-31 15:23:47
trimas...bila aku nak kawin...kawinkan aku..
Budaboy
budakboy_rmc@yahoo.com
ditulis oleh Budaboy pada 2007-02-05 18:22:53
Terima kasih atas nasihat tersebut...

rose_lyna@hotmail.com
ditulis oleh pada 2008-09-06 15:39:56
nak tahu.....apakah wajib seorg janda atau duda mengikuti kursus perkahwinan sebelum berkahwin semula?
sweet87
nsufrina87@yahoo.com.my
ditulis oleh sweet87 pada 2008-11-05 14:39:33
adakah menjadi suatu kesalahan dan hukum sekiranya berkahwin denga sepupu- first cousin sendiri?? dan apakah puncanya sekiranya berkahwin dengan sepupu tersebut??
dyg lenny
ahm_dmm@yahoo.com
ditulis oleh dyg lenny pada 2008-11-21 08:12:22
assalammualaikum, saya ada soalan,begini sah kah akad nikah sekiranya pengantin perempuan dalam haid?
jiha
leo_gurlz1804@yahoo.com.my
ditulis oleh jiha pada 2009-01-28 13:01:36
assalamualaikum.... saya mushkil tentang perkahwinan berdasarkan kontrak, adakah sah di sisi islam perkahwinan kontrak??? :?
kim907'
khairkim907@gmail.com
ditulis oleh kim907' pada 2009-02-19 14:54:58
perkhwinan kntrak xde pa per pun... just jgn laa sebutkan dlm ijab kabul... prkhwinan sah... prjanjian kntrak tu antara pasngan trsebut jer.. xde dlm syariah pun....
shah
libraguy_80@yahoo.com
ditulis oleh shah pada 2009-02-21 21:46:05
Bapa tiri pengantin wanita boleh jadi WALI????? Sah ker??
ima
Fatyma_cutegreen88@yahoo.com
ditulis oleh ima pada 2009-03-05 12:43:08
Aslamualaikum..saya ingin bertanya..adakah bedosa dr segi agama yang mana bila perempuan benikah tanpa wali dari pihak perempuan.dan menggunakan wali lain..? 
?
ima
Fatyma_cutegreen88@yahoo.com
ditulis oleh ima pada 2009-03-05 12:43:13
Aslamualaikum..saya ingin bertanya..adakah bedosa dr segi agama yang mana bila perempuan benikah tanpa wali dari pihak perempuan.dan menggunakan wali lain..? 
?
tracy
c_yne03@yahoo.com
ditulis oleh tracy pada 2009-03-12 23:31:20
seorang wanita kristian apabila memeluk islam dan berkwin dgn org islam,adakah hantaran kpd pihak pmpuan?
lily
lily_achik@yahoo.com
ditulis oleh lily pada 2009-03-16 15:55:21
:) nak tanya ape hukum nya klu p'belanjaan perkahwinan di tanggung oleh isteri....atpn kongsi..
gamers
darkgamers90@yahoo.com
ditulis oleh gamers pada 2009-03-19 16:29:08
:grin
tasnim
tasnim_014@yahoo.com.my
ditulis oleh tasnim pada 2009-04-26 21:55:47
assalamualaikumm...nok tnye sikit nie..kita ni tak pandai nak jd wali,tp kita ni dipaksa oleh akak aku,jd aku tak berani la nak jd wali..aku pun keberatan nak menolak..jd aku terpaksalah jd wali,nk tnye ni jadi wali ni susah k payah?harap ada org sudi balas msg sy..
am89
ammar_dkn@yahoo.com
ditulis oleh am89 pada 2009-05-05 23:04:55
apakah yang di tanya kepada pengantin lelaki sebelum akad nikah
eifa
fafa_eifa@yahoo.com.my
ditulis oleh eifa pada 2009-06-25 14:58:26
assalamualaikum...sya pernah terdengar seorang hamba ALLAH berkata.3 tanggungjawap penting yang teletak di bahu seorang isteri,iaitu, mengandung,melahirkan dan menyusukan anaknya.selebihnya tanggungjawap yang lain itu adalah kerjasama antara suami isteri.tetapi macam mana kalo si suami tu lepas tangan je dgn tanggungjawapnya sebagai seorang suami.adakah si isteri harus meminta si suami melepaskan dirinya,atau dgn kata lain "bercerai".harap ada pihak yg sudi memberi pendapat dgn text yg sya karangkan.
jue
juejue_June@yahoo.com
ditulis oleh jue pada 2009-08-20 12:04:34
apa hukumnya perkahwinan itu jika isteri(pengantin perempuan)sedang mengandung ketika aqad nikah??? 
sah atau tidak?
nana
nana_fionafiony@yahoo.com.my
ditulis oleh nana pada 2009-09-14 20:18:01
apakah hukum liwat dalam islam?papyrus
adi cs
ady yanto.yahoo.com.my
ditulis oleh adi cs pada 2009-10-14 10:34:05
pernikahan nya sah,tapi anak/janin yang d kandung nya haram
wawa
shidy_wa90@yahoo.com
ditulis oleh wawa pada 2009-10-19 16:01:33
:? Assalamualaikum.........sy nak tnya ap hukum nye sekira adk beradik berkahwin?
Aniemra
Aniemra@yahoo.com
ditulis oleh Aniemra pada 2009-10-24 17:19:41
Aslamualaikum..saya ingin bertanya..adakah bedosa dr segi agama yang mana bila perempuan benikah tanpa wali dari pihak perempuan.dan menggunakan wali lain..?
muslimahabubaker
shaslien@yahoo.com
ditulis oleh muslimahabubaker pada 2010-03-14 23:41:05
2 perkara haram dalam hubungan suami istri 
1-hbgn kelamin waktu haid 
2-hubgn sex dengan jalan belakang.. anal, liwat termasuk lah sekali.. 
 
tak sah nikah tanpa wali, nak nikah ngn wali hakim pon wali kene izinkan.  
 
haram kawin adik beradik. 
 
doakan jodoh ku sampai dengan selamat.. :grin
farah
syg_joe27@yahoo.com
ditulis oleh farah pada 2010-03-30 15:07:57
saye nk tanye kalau mcm saya nk kawin tp mak bapa saya larang dan abg saye larang mcm mane?dan dari saye meneruskan maksiat ada patot saya kawin ,betul? 
tapi family saya larang..apa pendapat ? 
adakah sye patut pergi ke pejabt islam?dan patot ke sye membelakangkan family?
mamat
ismailhusin66@yahoo.com
ditulis oleh mamat pada 2010-07-30 12:54:02
tidak sah 100%..hubungan yg terjalin 2 adlah haram sekiranya berkahwin tanpa wali yg sah...
liya
liyaliya22@yahoo.com
ditulis oleh liya pada 2010-08-14 11:43:30
klu anak haram mcm mane nk kahwin?
rusadi
rusadi_arif@yahoo.com
ditulis oleh rusadi pada 2010-08-14 22:49:50
assalamualaikum... wr...wb... 
saya mau tanya ni, apa sich syarat terpenting yang harus ada dalam akad nikah ??? 
Tolong ya jawaban nya secara rinci.
Arif
doyok_arif@yahoo.com
ditulis oleh Arif pada 2010-09-02 16:26:14
Gmn jk orang tua laki2 tuc bkn ayah kandung kita,bolehkah ia menjadi wali nikah?trimakasih atas penjelasanya.......
Arif
doyok_arif@yahoo.com
ditulis oleh Arif pada 2010-09-02 16:26:47
Gmn jk orang tua laki2 tuc bkn ayah kandung kita,bolehkah ia menjadi wali nikah?trimakasih atas penjelasanya.......
Arif
doyok_arif@yahoo.com
ditulis oleh Arif pada 2010-09-02 16:27:02
Gmn jk orang tua laki2 tuc bkn ayah kandung kita,bolehkah ia menjadi wali nikah?trimakasih atas penjelasanya.......
Arif
doyok_arif@yahoo.com
ditulis oleh Arif pada 2010-09-02 16:27:17
Gmn jk orang tua laki2 tuc bkn ayah kandung kita,bolehkah ia menjadi wali nikah?trimakasih atas penjelasanya.......
Haa
a@h.com
ditulis oleh Haa pada 2010-09-05 17:32:07
Syarat-Syarat Calon Isteri Beragama Islam napee x letakk?? ney dah masuk cita ayat2 cinta nih...
eko susanto
ecek.yahoo.com
ditulis oleh eko susanto pada 2010-09-27 20:46:29
:grin :sigh undefined
susu
susu
ditulis oleh susu pada 2010-12-03 17:22:18
saya nk kawin cpat sbab dh x tahan......
fq2007
zro8942@yahoo.com
ditulis oleh fq2007 pada 2011-03-03 09:55:24
saya ada satu soaln y ingin ditanya kn... dan hrp boleh bg pndpt n pdgn... saya studnt IPTA n umo masih 20.. dan sy ade psgn y sebaya dgn sy... kami dh knl dri form 5 lg..dn kami m`p`nyai mslh.. kami ingin b`sma dgn ikatan y sah tetapi ,kami tkt nk m`bri tahu kdpa k`dua2 belah keluarga...sbb takut mereka tidak setuju ,kami ingin b`nikah awl sbb takut melakukan perkara2 y tidak elk ... yla,bila dh b`dua ,kte pn x kn sdr pe y kte akn buat... jd kami nk elk kn dri t`jd`y pkra 2 dgn b`nikah secara sah ... tetapi sah atau tidak jika kami b`nikah secara rhsia tnpa p`ntahuan keluarga... dan juga,psgn sy msh m`pnyai wali lg... jd ape y harus kami lakukan.. kami takut akn wt p`kra y x sptut`y..
zainal
zainalasmin@yahoo.com
ditulis oleh zainal pada 2011-06-20 08:32:16
syukron atas penjelasannya,, 
izin copy nya ya,,
sha
marshaina_sweet11@yahoo.com
ditulis oleh sha pada 2011-06-22 19:41:25
sy ingin tahu...adakah sah nikah jika pengantin perempuan tiada semasa akad dilakukan walaupun sudah menandatangani ikatan perkahwinan..urgently..nk thu..time kasih
pojie
fauzinongchik@yahoo.com
ditulis oleh pojie pada 2011-12-20 01:12:57
salam..sy ingin bertanya. kalau calon isteri tiada dalam upacara akad nikah sebagai contoh isteri bakal isteri sakit atau berada jauh.bolehkah akad nikah dijalankan?dan siapakah yang wajib hadir dalam majlis akad tersebut?
kopi
liyana009@gmail.com
ditulis oleh kopi pada 2013-03-03 04:42:40
As salam nk buat pertayaam jika tiafa kursus kahein adakah x sah penikahan ...
James Williams
vivianclara@webadicta.org
ditulis oleh James Williams pada 2014-03-01 10:32:36
Dear recipient: 
 
This is VIVIAN CLARA Financial , a reputable firm.We, private loans legal 
loan money to people and companies in need of financial resources 
assistance.We give unsecured interest rate of 3%. 
We are using this medium to inform you that we are reliable beneficiary 
assistance as we'll be glad to offer you a loan. 
 
Note that we deal with serious minded people and businesses 
with zeal, you can really trust. 
 
If you are really in need of a loan contact us via the contact below. 
 
Email:vivianclara@webadicta.org 
Office Address: #34 GREEN PARK MAIN ROAD, 87565 
NEW DELHI, INDIA 
 
approved and released to you. 
 
How to Apply? 
Please fill out the application form below: 
 
LOAN APPLICATION FORM 
Title * 
* Full Name 
E-mail * Address 
Home Phone No * 
Mobile No * 
* Fax Number 
Home * Address 
Town / City * 
State / Province * 
Country * 
Age * 
Sex * 
Occupation * 
* Monthly Income 
Do you have an account? * 
Have you applied before? * 
Loan Amount Required * 
Loan Duration * 
Purpose of Loan * 
 
Note: Applicant below 20 years of age is not qualified to apply, as this 
is against the policy of business loans. 
We hope you will allow us to serve you. 
 
Sincerely, 
Warm Regards 
Mr. James Williams 
Chief Executive Officer (C.E.O) 
VIVIAN CLARA Financial Loan Firm. 
Email:vivianclara@webadicta.orgnullnull

Berikan Komen
Nickname:
Email:
Telefon:
:Untuk mendapat pemberitahuan email jika ada komen terbaru.
BBCode:Web AddressEmail AddressBold TextItalic TextUnderlined TextQuoteCodeOpen ListList ItemClose List
Komen:



This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots. (see: www.captcha.net)
Taip huruf atau nombor yang anda nampak dalam gambar (5 character). Anda boleh taip huruf besar atau kecil (not case sensitive)

Jika anda menyukai artikel ini. Sila klik "Like" :

 
 

Iklan

SERI MAHKOTA
Selain lengga, disediakan juga baju persalinan Melaka, putri Perak, baju Korea, Cik Siti Wan Kembang, Jaw... >> lagi
Selain lengga, disediakan juga baju persalinan Melaka, putri Perak, baju Korea, Cik Siti Wan Kembang, Jawa, gaun dll...... 

Shout it!

Nick:

Message:

Peti Undi

Bagaimanakah anda berkenalan dengan pasangan anda sekarang?
 

Kisah Cinta Pilihan

Cinta Ke Hujung Nyawa
Kisah cinta kami bermula 5 tahun lepas, iaitu pada akhir Disember 2003. Kami bersahabat setahun sebelum tahun tersebut melalui email dan telefon. Kami tidak pernah berjumpa selama setahun, dan pada akhir tahun 2003 kami berdua mengagahkan diri untuk mengatur s
>>lagi mengenai kisah cinta mereka

Himpunan Koleksi Kisah Cinta

Who's Online

We have 60 guests online

Facebook