Login / Daftar ke Pengantin.com.my




Lupa kata laluan?

Daftar sekarang

Iklan kahwin - iklankan butik perkahwinan anda
 
Butik Tradisi
Anggun... >> lagi
Anggun

Tanggungjawab Seorang Isteri

Attention, open in a new window. | Print | E-mail

User Rating: / 30
PoorBest 

TAAT
Tanggungjawab utama seorang isteri ialah isteri perlulah taat dan patuh kepada suaminya. Kesetiaan isteri kepada suaminya perlu diutamakan terlebih dahulu lebih daripada keluarga terdekatnya sendiri.

Ini berdasarkan kepada sabda Rasulullah SAW:

Sekiranya aku ini orang yang menyuruh mana-mana orang supaya sujud kepada orang lain tentu sekali aku akan menyuruh isteri sujud kepada suaminya.

(Riwayat Abu Daud dan al-Hakim)

Isteri hendaklah mematuhi perintah si suami asalkan ia tidak bertentangan dengan ajaran Islam. Andainya suami menyuruh melakukan dosa maka isteri dibenarkan membantah.

Sabda Rasulullah SAW:

Tidak boleh memtaati mahluk dalam perkara menderhaka kepada Allah SWT.

(Riwayat Ahmad)

Setelah berkahwin, suami mempunyai hak ke atas isteri. Oleh sebab itu, jika isteri ingin keluar rumah atau berpuasa sunat, ia hendaklah meminta izin daripada suami.

Sabda Rasulullah SAW:

Tidak halal bagi sesorang isteri yang beriman dengan Allah dan hari akhirat untuk berpuasa, sedangkan suaminya ada di sampingnya kecuali dengan keizinan suaminya itu.

(Riwayat al-Bukhari, Muslim, dan Ahmad Ibn Hanbal)

Larangan berpuasa tanpa keizinan suami ini diwujudkan kerana dikhuatiri si isteri tidak dapat melayan kemahuan si suami dengan baik. Oleh sebab itu, meminta izin adalah sangat penting.

MELAYAN SUAMI
Si isteri juga hendaklah melayan kehendak suami dengan baik pada bila-bila masa sahaja. Hubungan yang perlu dijaga ialah hubungan kelamin antara kedua-duanya. Oleh sebab itu, si isteri hendaklah memastikan bahawa ia melayan kehendak suaminya.

 

Sabda Rasulullah SAW:

 

Apabila seorang suami mengajak isterinya ke tempat tidur, tetapi ia enggan melayan ajakan suaminya, maka suami tidur dengan marah pada waktu malam itu, nescaya malaikat mengutuknya sampai waktu subuh.

(Riwayat sebahagian Ahli Sunnah)

Untuk mengelakkan daripada digolongkan dalam golongan yang ingkar, maka isteri perlulah memenuhi kemahuan si suami jika tidak mempunyai alasan yang kukuh untuk menolaknya.

MENGURUS RUMAHTANGGA
Tugas seorang isteri ialah untuk menjadikan tempat tinggalnya sebagai satu tempat untuk berehat serta menghasilkan persekitaran yang menyenangkan. Isteri hendaklah menghias rumah itu supaya ia kelihatan damai dan rasa senang hati untuk tinggal di situ. Untuk menghias rumah itu, si isteri perlulah menghias mengikut kemampuan keperluan keluarga itu. Citarasa hiasan dalaman itu bergantung kepada suami isteri asalkan ia tidak melanggar hukum Islam.

Apabila si suami memberi wang perbelanjaan kepada si isteri, maka si isteri mestilah berbelanja dengan bijak serta tidak membazir-bazirkan wang pemberian suaminya. Si isteri hendaklah berbelanja mengikut keperluan dan bukannya hawa nafsu. Si isteri mestilah memahami keadaan ekonomi suami yang sibuk mencari nafkah yang mencukupi untuk keluarganya. Oleh sebab itu, si isteri hendaklah membuat perbelanjaan keluarganya dengan bijak supaya tidak ada perbelanjaan melebihi pendapatan. Maka, si isteri hendaklah berjimat- cermat dalam membuat pembelian supaya suami isteri itu hidup dalam serba kesederhanaan sahaja. Tanggungjawab Bersama.

Pengurusan rumahtangga adalah tanggungjawab seorang isteri. Walaupun mempunyai pembantu rumah, isteri masih bertanggungjawab untuk menyelia segala pengurusan rumah itu. Suami pula diharapkan dapat membantu si isteri dalam melakukan kerja-kerja rumah. Dengan adanya kerjasama daripada kedua-dua belah pihak, maka akan wujudlah sebuah keluarga bahagia serta dapat merapatkan lagi hubungan sesama mereka.

MENJAGA MARUAH DIRI, SUAMI DAN KELUARGA
Sebagai seorang isteri, isteri hendaklah menjaga maruah dan akhlak terutamanya apabila keluar dari rumah. Apabila si isteri keluar rumah kerana sebab-sebab tertentu seperti bekerja, melawat sanak saudara atau keluar membeli-belah, pakaian yang dipakai hendaklah menutup aurat dan tidak menjolok mata, berjalan dengan cara yang tidak menarik perhatian ramai serta berkelakuan baik. Si isteri perlulah menundukkan pandangan serta menjauhkan dirinya daripada segala fitnah yang mungkin akan berlaku.

Firman Allah:

 

Hai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin: "Hendaklah mereka menghulurkan Jilbabnya ke seluruh tubuh mereka". Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, kerana itu mereka tidak diganggu. Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."

 

(Al-Ahzab: 59)

Seperti juga tanggungjawab si suami terhadap si isteri, segala kecacatan yang ada pada si suami hendaklah dirahsiakan. Ini adalah untuk mengelakkan perasaan aib timbul yang boleh menjurus kepada perbalahan. Sudah tentu perbalahan seperti ini perlulah dielakkan kerana ia boleh mengganggu pembentukan keluarga bahagia.

 

MENYENANGKAN HATI SUAMI
Apabila si suami memberikan pemberian dalam apa sahaja bentuk, adalah menjadi tanggungjawab si isteri untuk menghargai pemberian suami itu. Si isteri tidak boleh meminta-minta hadiah daripada si suami yang melebihi daripada kemampuannya. Jika mendapat hadiah walaupun yang kecil sahaja, isteri hendaklah menghargainya dan tidak mengkritik-kritik bentuk hadiah itu.

 

Dalam pepatah Arab ada menyebut:

Accept the little I may give you, my love for you will grow deeper, and raise not your voice in my presence, especially when I am in a moody crisis.

(Imam al-Ghazzali)

Untuk menyenangkan hati si suami melihat si isteri, maka si isteri haruslah menjaga dirinya supaya kelihatan ceria dan menarik. Ketika berada di dalam rumah, si isteri perlulah mengenakan solekan yang sewajarnya agar suami tertarik hati melihatnya. Si isteri juga hendaklah memakai wangi-wangian yang boleh menarik perhatian si suami.

Seorang perempuan tua Arab ada menasihatkan anaknya pada hari perkahwinannya:

O my daughter! You are leaving the home in which you were brought up for a house in which you brought up for a house unknown to you and to a companion unfamiliar to you. Be a floor to him, he will be a roof to you; be a soft seat to him, he will be a pillar for you; and be like a slave girl to him and he will be a slave boy to you. Avoid inopportune behaviour, least he should be bored with you; and be not aloof lest he should become indifferent to you. If he approaches you, come running to him; and if he turns away, do not impose yourself upon him. Take care of his nose, his eye and his ear. Let him not smell except a good odour from you; let not his eye see you except in an agreeable appearance; and let him hear nothing from you except nice, fine words.

(Imam al-Ghazzali)

PENDORONG DAN MEMBERI MOTIVASI
Isteri yang solehah seharusnya menjadi teman berunding bagi suami, menjadi sahabt dalam menyelesaikan masalah. Itulah sebabnya hubungan suami isteri itu diertikan orang sebagi "teman hidup". Jika suami menghadapi masalah untuk mencapai cita-citanya dan keluarganya, maka berilah motivasi kepada suami disamping menghiburkan hatinya.

Dalam sesebuah institusi keluarga, ahli-ahlinya perlulah bersama-sama memikul tanggungjawab supaya pembentukan keluarga bahagia akan tercapai. Dalam hal yang sedemikian, terdapat beberapa tanggungjawab yang dipikul bersama oleh suami isteri. Kedua-duanya perlulah mendalami ilmu fardu ain. Ini adalah perlu kerana ilmu ini merupakan panduan untuk mereka dalam menjalani kehidupan seharian. Kita juga wajib menuntut ilmu sampai ke liang lahad. Dengan mempelajari lebih banyak ilmu fardu ain, suami isteri dapat menghayati kehidupan Islam lebih bermakna lagi.

Untuk menyelesaikan apa juga masalah keluarga, suami isteri perlulah sentiasa berbincang demi kebaikan bersama. Perbincangan adalah lebih baik daripada bersikap autokratik kerana kata sepakat dapat dicapai untuk kebaikan bersama dan tidak untuk kepentingan satu pihak sahaja. Malah, dengan perbincangan juga suami isteri boleh mendapat ilham baru untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi bersama. Dalam menunaikan tanggungjawab masing-masing, kadang-kadang kita memerlukan pertolongan dalam hal-hal kebajikan.

Isteri kadang-kadang memerlukan pertolongan si suami untuk membuat kerja-kerja rumah. Dalam hal sebegini, adalah perlu bagi pasangannya untuk meringankan beban yang dihadapi oleh pasangannya supaya kerja-kerja dapat dilaksanakan dengan cepat dan betul. Apabila seorang daripada mereka melakukan perkara yang ditegah, adalah menjadi tanggungjawab pasangannya untuk menegur kesilapan yang telah dilakukan. Suami isteri hendaklah saling tegur menegur dan menghalang pasangan masing-masing daripada melakukan kemungkaran, sebaliknya melakukan lebih banyak hal-hal kebajikan.

Kedua-duanya perlulah bersikap jujur dan selalu menepati janji antara satu sama lain kerana perkahwinan dianggap sebagai satu institusi yang mana ahli-ahlinya perlulah saling percaya mempercayai antara satu lama lain tanpa perlu berbohong atau menyimpan rahsia. Oleh sebab itulah maka suami isteri hendaklah bersikap terbuka dan berterus terang dalam banyak hal tanpa menyembunyikan kebenaran.

Suami isteri perlulah saling memaafkan dan menasihati kerana sebagai manusia, kita tidak dapat lari daripada melakukan kesilapan. Ini adalah penting kerana tanpa sikap pemaaf dan saling tegur menegur ini, maka suami isteri itu akan hidup dalam kekacauan kerana sering melakukan kesilapan tanpa ada orang yang ingin menegurnya ataupun sering berbalah kerana tidak ada sikap pemaaf itu.

Salah satu hikmah berkahwin ini ialah suami isteri dapat melakukan solat berjemaah. Seperti yang diketahui, jika kita solat berjemaah, maka pahala yang diperolehi adalah berganda-ganda daripada solat secara sendiri. Dengan melakukan solat berjemaah ini maka perhubungan ukhwah antara suami isteri dapat dipereratkan. Yang paling penting dalam kehidupan sebagai suami isteri ini ialah bertawakal kepada Allah setelah berusaha sedaya upaya untuk mencapai kebahagiaan dalam hidup berumahtangga.

KESIMPULAN
Secara kesimpulannya, dapatlah kita lihat bahawa perkahwinan ini adalah penting dalam sesebuah masyarakat kerana keluarga merupakan batu asas dalam pembinaan sesebuah masyarakat. Untuk melahirkan sesebuah masyarakat yang bahagia, kita perlulah memastikan bahawa ahli-ahli masyarakat itu menjalankan tanggungjawab masing-masing. Untuk melahirkan masyarakat yang yang kuat, mulia, dan saling bertangungjawab, pembentukan keluarga yang bahagia adalah sangat penting. Oleh sebab itu, adalah penting untuk membentuk sesebuah keluarga bahagia.


Bookmarks ~ Kongsi ::

Komen
irsabri
irsabri69@yahoo.com.my
ditulis oleh irsabri pada 2009-04-27 10:27:27
Alhamdulilah 
 
Kerana dgn adanya ruang spt ini yg penuh serta padat dgn sanaf2 nya. 
Buat isteri ku yg curang dan derhaka kpd ku. 
Semoga kau dibuka dan mendpt taufik & hidayah drp Allah. 
Wasalam
hamzah82
hamzah_sanudin@yahoo.com
ditulis oleh hamzah82 pada 2009-07-08 09:54:06
salam, syukur Alhamdulilah, 
hari ni saya masalah yang melanda rumahtanga saya dapat diringankan dengan adanya ruangan seperti ini. Saya setiap artikel akan saya print untuk rujukan kami suami isteri. 
 
Wasalam
yaya
rose_yaya17@yahoo.com
ditulis oleh yaya pada 2009-07-09 19:24:29
salam...sy ingin bertanya.sy difahamkan tanggungjawab seorang isteri hanya melayan kehendak suami sahaja,soal rumahtangga mestilah dilakukan bersama termasuk menjaga anak-anak.Adakah fahaman sy ini salah?? :?
assreennn
aszid_84@yahoo.com.my
ditulis oleh assreennn pada 2009-08-02 14:08:14
salam..alhambulilah,, 
dengan adanye ruangan nie ape yang muskitdalam menjalankan tanggunungjawab dapat di dalami...saya ingin bertanye tanggungjawab suami menyediakan tempat tinggal,makan dan pakaian untuk isteri dan anak2 jika ia tak menyediakannye patut kah isteri memintanye?jikalau ia lebih suka mendengar cerita dari ibunye tentang isterinye dan tanpe menanyekan pekera yang sebenar kpd isterinye..& ia memasamkan muka dgn isterinnye pula ape yang harus di lakukan.... :? untuk menyelesaikan kemuskilan ini....
suami jiwa resah
w.m.ashadi@gamil.com
ditulis oleh suami jiwa resah pada 2009-08-08 12:53:20
Bismilahirahmanirahim, 
Ya Allah Tuhanku,perkuatkanlah jiwa hambamu yg sedang gelisah ini.Isteriku teramat dingin sejak akhir-akhir ini dan sering ingin bergaduh atas faktor yg teramat kecil.Tubuhnya tidak dibenarkannya untukku sentuhi.Isteriku lari keluar negara untuk bersama lelaki lain. Lailahalilallah Muhammadurasulullah.
Nurul
az_rull0102@yahoo.com
ditulis oleh Nurul pada 2009-11-03 21:01:07
Salam..ruang yg cukup untuk jdkan rujukan seorang isteri.ingin nak jd isteri yg baik..tp kalau dah nawaitu saya mcm ni nak wat mcm mane..bsyukur sbb kalian sempat merasa kebahagiaan bsama isteri atau suami..saya n suami..lepas je nikah..dok berasingan..bdosa ka saya jika xmenegur suami..kalau suami still bantah.ape yg patut saya lakukan..Ya Allah..tabahkan lah hati hamba mu ini.. :cry
miszreen
shaidareen@yahoo.com
ditulis oleh miszreen pada 2010-01-31 15:05:38
Suami berkahwin lagi... 
isteri di madu.. 
agk2nya dlm isu ni salah siapa? 
ISTERI PERTAMA? 
SI SUAMI? 
ATAU.... ORG KETIGA? 
Agak nya apa faktor menyebabkn suami ambil keputusan utk menikah lg sedangkan sudah mempunyai anak, ada segala2nya dgn isteri pertama... 
mungkin ada kekurangan isteri pertama yg menyebabkan suami berkahwin lg? 
atau si suami memng x cukup dgn seorang isteri? 
apa pandangan anda??? :?
wati
lizazan@hotmail.com
ditulis oleh wati pada 2010-03-30 12:30:04
orang ketiga tu pk le...skit wat apa nak meruntuhkan rumahtangga yang sedia ada...kan ramai lg lelaki sejati diatas dunia n yang kegersangan cinta seorg wanita...
maznan70
maznan70@gmail.com.my
ditulis oleh maznan70 pada 2010-03-30 22:45:11
:? :? isteri saya berkerja.Saya sering menasihatinya agar jaga tutur kata dan cara berpakaian mengikut perintah agama contohnya : busana muslimah tapi beliau lebih gemar berpakaian dgn ketat & menampakkkan bahagian punggungnya dancara berjalan yg tidak menimbulkan fitnah di kalangan bukan muhrim.Hal ini membuatkan saya kerap bertelagah.Harapan sy jika dia membaca artikel ini moga akan faham segalanya .Amin.. Insan lemah
ijo
iejamieja7780@yahoo.com
ditulis oleh ijo pada 2010-04-28 15:59:02
salahkan tindakan sy. sy meminta tolong suami utk mmbayar secara online terhdp brg yg dibeli. tp niat sy hanya utk meminjam duit drnya.Dia memarahi sy dgn mengatakn bahawa kalau ingin membeli brg mesti bagitau dia terlebih dahulu. hati sy memang terguris hingga saat ini. :? :? :cry
wawa
helmet 86/jb wawa com.my
ditulis oleh wawa pada 2010-05-12 14:12:30
Code:

:) kadang -kadang kita harus tabah menghadapi masaalah yang telah diberikan .kalau dah sefahaman lebih baik berpisah sahaja
mar
azimah889@gmail.com
ditulis oleh mar pada 2010-05-13 23:09:09
:cry saya sedih skrg, suami x ambil berat..dia cuma pentingkan diri sj. kebajikan sy dan keperluan sy tidak dihiraukan. sy yg penat uruskn rumah n anak2 tak penah dpt imbuhan. belanja utk diri sendiri pun tidak ada. setiap bulan pun xde belanja utk diri.. yg sy kesalkan, dia bukan tiada duit. tapi xsuka tengok saya pegang duit. keperluan dia ada pula.. mlh boleh beli telefon mahal dan mcm-2 utk keperluan peribadi.. sedihnya.. moga tuhan berikannya hidayah..
niza
niza83@gmail.com
ditulis oleh niza pada 2010-05-31 13:36:24
Memang ruangan ini banyak memberi ilmu kepada saya..tapi hati ini betul2 terguris dengan sikap suami yang menyayangi insan lain....bila ditanya,suami menjawab hanya kawan biasa&dia just bergurau dgn insan tersebut...hati ini betul2 terguris...dah takde rasa sayang&kepercayaan dgn suami...lakuakan semua hanya kerana anak sahaja
confiusgirl
shygurlz_ina87@yahoo.com
ditulis oleh confiusgirl pada 2010-06-11 11:16:36
emm sy xth nk trime pinangan seseorg yg sy knl ni...byk bnde nk kna pk kan tp leps bce semua ni lg bertmbh risau,adakah sy nk trime pinangan die?????
nardz
nardz24@gmail.com
ditulis oleh nardz pada 2010-06-15 16:27:31
ruangan ini amat berguna untuk saya memperbaiki kelemahan diri saya agar saya dapat menjadi seorang isteri yang baik buat suami saya yang penyabar & banyak bertolak ansur dengan saya..semoga rumahtangga kami sentiasa bahagia & dirahmati Allah hendaknya. :)
qaiedz
butterflies_eni@yahoo.com
ditulis oleh qaiedz pada 2010-07-06 14:50:27
harap yg diluahkn ni dpt mngurangkn beban yg sy tngung.maafkn lah sy ya ALLAH yg tuhanku...sy seorg insan yg lemah. msih baru menjalani hidup brumahtnga. Suami sy seorg yg penyabar. tetapi setiap kali btengkar die akan ungkit setiap kesabaran die dlm keadaan marah. sekiranya tdapat kesalahan die maka sgt susah utk die luahkn prkataan maaf malah akan mencari kesalahan pd sy. saya sgt terkilan namun sy tetap melayan die walaupun tidak seindah dulu. sy telah berbincang perkara ini bberapa kali tetapi tiada perubahan. apekah yg patut sy lakukan utk perbaiki semua ini?
adam
myth59@yahoo.com
ditulis oleh adam pada 2010-07-22 13:53:17
Apa jatuh hukumnye jika si isteri tidak lg menyintai suaminye, dan menaruh rasa sayang pada lelaki lain tanpa pengetahuan suaminye... javascript:ac_smilie(':sigh')
ulamjantung
ikonik223@yahoo.com
ditulis oleh ulamjantung pada 2010-07-30 10:48:12
Siksa dan menderita batin bila isteri bersikap terlalu dingin. Menyerahkan semua kerja rumah dan tanggungan perbelanjaan kepada saya sedangkan kami sama-sama bekerja. Saya sentiasa bersabar dan bertolak ansur dengan sikapnya tetapi jika ada kesilapan kecil yang saya lakukan pasti dia cepat naik angin dan memarahi saya. Isteri juga kerap ber 'sms' dengan seseorang. Bila ditanya dijawabnya hanya kawan. Hidup saya benar-benar menderita selepas berkahwin dan saya benar-benar menyesal berkahwin. Lebih baik saya hidup bujang seperti dahulu hidup saya ceria, aman dan bahagia bersama ibu dan keluarga tersayang. Bilakah akan berakhir penderitaan ini...harap respon dari pembaca..
UUN
ain_adan 77 @ yahoo.com
ditulis oleh UUN pada 2010-08-19 13:30:12
BETUL TU :)
UNN
ain_adan 77 @ yahoo.com
ditulis oleh UNN pada 2010-08-19 13:35:04
cuba duduk berbincang dengan isteri anda dan luahkan apa yang terpendam dan minta maaf jika anda ada melakukan kesilapan yang membuatkan isteri anda bersikap dingin. jangan berfikiran negatif bila melihat isteri anda ber 'sms'.mungkin itu teman baiknya tempat dia bercerita.
sha
azasnu@yahoo.com
ditulis oleh sha pada 2010-08-30 13:37:36
x banyak yg diingini oleh seorg isteri. cuma tunjukkan kasih sayang pd mereka. bekerja kuat itu boleh tp ganti lah masa2 yg tertinggal itu bersama isteri. bukan menghabiskan masa bersama kawan2. 
jangan selalu mengutuk isteri terutama bila isteri bertungkus lumus memasak wpun penat dipejabat belum habis.mana ada kalu nak masak bg x sedap. 
 
ssekali berilah hadiah utk isteri wpun hanya pemberian yg kecil n murah. sbagai tanda penghargaan kpd kami. 
 
jika ssekali kami melakukan kesalahan, didiklah kami sebetulnya. bukan meletakkan kesalahan 100% pd kami. jgn pula mengungkit berkali2. 
 
wahai suami2 , hargai lah kami....cukup lah.
Bahtiar
bahtiar_4545@yahoo.com
ditulis oleh Bahtiar pada 2010-08-30 22:53:51
:roll Ya le bro
bahtiar
bahtiar_4545@yahoo.com
ditulis oleh bahtiar pada 2010-08-30 22:55:10
:grin Kalau tak layanan..senang ke kawin lagi satu..ha...
zamri
zamri8765@yahoo.com
ditulis oleh zamri pada 2010-10-08 09:39:40
H'ah la aku sokong sangat dengat bahtiar 8) kita lelaki ni apa plak nak pening kan ke bley kawen sampai empat :grin
lulu
azita_iruz@yahoo.com
ditulis oleh lulu pada 2010-10-11 14:43:18
tapi,suami tk shrsnya mementgkan diri sdiri...walaupn lelaki bleh kawin 4 jika tgggjwb x dtunaikan,kan ke btmbah dosa...sebaliknya,kita sbgai suami istri hrslh bbincg sesuatu mslh dngn baik...
ell
ell3387@yahoo.com
ditulis oleh ell pada 2010-10-15 08:35:21
Jika seorang suami tidak memberi nafkah zahir kepada anak-anak dan isteri,malah mencuri duit raya anak-anak dan duit hasil pengumpulan adik beradik si isteri untuk membuat qurban dan menggunakan duit itu untuk berjudi.Apakah dia layak digelar seorang suami dan apakah tindakan yang harus dibuat untuk jangka masa panjang?adakah si isteri wajib meminta cerai?
lulu
azita_iruz@yahoo.com
ditulis oleh lulu pada 2010-10-20 12:42:13
sya rasa kta sbgai istri bolh mnuntut cerai sekiranya suami xmnjlnkn tgggjwb nya tpibwalh berbincg sblm mbuat sesuatu keputsan...
panda
azariahhamdan@yahoo.com
ditulis oleh panda pada 2010-10-24 17:09:25
:)
apay coldplay
aime_7711@yahoo.com
ditulis oleh apay coldplay pada 2010-11-22 19:02:26
betul ke si isteri tak perlu buat kerja2 di rumah,hanye suami yang patut buat?
mia
risyas@ymail.com
ditulis oleh mia pada 2010-12-22 15:57:11
Assalamualaikum .. yg sy fhm dr artikel ni , sbg seorg isteri , kita adlh penolong , tmpt mengadu , tmpt meluah , tmpt bercerita dan segala2nya.. baik bruk suami hndaklah d terima dgn hati yg terbuka .. kepercayaan dan persefahaman perlulah kkuh.. sama2 manusia , msti ada kekurangannya , msti ada kesilapannya , bknnya dgn gelaran suami , segalanya sempurna jd hruslah bersabar .. sy lnsg xde pengalamn dlm mndirikn rmh tgga ni tp mak sy sll kate , bile dh kawin , igt , keredhaan Dia terletak pd keredhaan suami .. so , berusahalah spya bla suami kita tgk kita , hilg mslh yg ada .. insyaAllah.. :)
umairah
aishaheelesya@yahoo.com
ditulis oleh umairah pada 2011-02-02 03:22:25
salam 
:? kurg pham dgn dri sndri..  
ape2 pom sy like nga artikal ni... :)  
suami y plg pnting...huhuhuhu
ibuyasmin
nazirashamsudin@yahoo.com.my
ditulis oleh ibuyasmin pada 2011-02-22 12:22:24
mmg ssuai artikel ni utk sy..kbtln rmh tgga sy sdg dilanda masalah...puncanye kcik je tp hny kerana suami jns yg xboleh ditgur...dia ade masalh utk bangun pagi utk keje apetah lg utk subuh.salah kah sy tgur dia?mgkin syarikat tmpt dia kj tidak mgambil brt jika dia msk kj lmbat.tp sy sbg isteri xsue.kdg2 dia akan blk umah tido di waktu kerja..tiap kali sy tgur ksalahan dia,dia akan bermasam muka n tak bercakap dgn saya...xcukup dgn itu dia akan mcari salah sy jugak.tp sm skali tidak akn ucapkan kata maaf ats ksalahan dia...mmg sy akan mkn hati slm kawen dgn dia.. :cry
mawar
anniey173@yahoo.com
ditulis oleh mawar pada 2011-03-17 11:43:05
assalamualaikum, 
sya ingin mndpt pandangan drpda siapa2 yg lebih arif.. 
sya ada terbaca dlm satu artikel dimna ia mnyatakn suami perlu  
"Jagalah maruah anda sebagai suami dan lelaki.  
Selagi boleh, jangan bebankan isteri dengan masalah kewangan anda.  
Selalunya perempuan ni,semakin suami "degil" tak nak minta pertolongan,  
selagi itulah dia rela nak tolong."null 
Memang betul,tapi masalahnya di sini jika suami 
meminjam duit dengan bekas kekasihnya demi menahan egonya  
sdgkan sbelum ini istrinya pnah btanya dri mna dpt duit tersebut.. 
suaminya mnyatakn pinjam ngan kwn laki2nya tapi sbnarnya ia dusta. 
adakah betul tindakan tersebut?
mawar
anniey173@yahoo.com
ditulis oleh mawar pada 2011-03-17 11:45:58
assalamualaikum, 
sya ingin mndpt pandangan drpda siapa2 yg lebih arif.. 
sya ada terbaca dlm satu artikel dimna ia mnyatakn suami perlu  
"Jagalah maruah anda sebagai suami dan lelaki.  
Selagi boleh, jangan bebankan isteri dengan masalah kewangan anda.  
Selalunya perempuan ni,semakin suami "degil" tak nak minta pertolongan,  
selagi itulah dia rela nak tolong."null 
Memang betul,tapi masalahnya di sini jika suami 
meminjam duit dengan bekas kekasihnya demi menahan egonya  
sdgkan sbelum ini istrinya pnah btanya dri mna dpt duit tersebut.. 
suaminya mnyatakn pinjam ngan kwn laki2nya tapi sbnarnya ia dusta. 
adakah betul tindakan tersebut?
mia
risyas@ymail.com
ditulis oleh mia pada 2011-04-08 17:41:24
waalaikumussalam ..  
hmm .. sya , hal ini berlaku pada sya ke ? bagi mia , kalau hal ini , kenalah bincangkan dengan suami . sebagai seorang isteri , x patut kalau kita membuat tuduhan melulu .  
memang tidak elok sebenarnya kalau si suami meminta bantuan daripada bekas kekasih sebab akan menimbulkan perasaan negatif terhadap si isteri . tapi , kenalah juga tengok keadaan istweri itu macam mana . kalau si isteri juga mempunyai masalah kewangan , masakan si suami mahu menambah beban si isteri .  
 
mia yakin , kalau ada suami yang berbuat hal seperti itu , pastinya dia tidak mahu isterinya menanggung susah sepertinya . suami mana x sayangkan isteri . tapi isteri mana juga yang nak berbagi suami ? betul x ?  
 
so , kenalah bawa berbincang . jangan kerana hal duit dan orang ketiga , hilang seri rumah tangga yang dibina tertahun-tahun .  
 
tanya dengan suami , : abang buat macam ni sebab apa ?" or .. apa-apa je lah yang boleh buatkan suami lapang dada nak berkongsi cerita .  
 
jangan baut orang ketiga hancurkan segalanya .  
 
 
suami ni , ego setinggi mana pun , kalau dengan isteri , beralah juga . kalau cara si isteri tepat . so , bincang baik-baik ..
serbasalah...
asya_2021@yahoo.com.my
ditulis oleh serbasalah... pada 2011-07-20 12:03:49
salam, 
saya cuma nak berkongsi pendapat..tidak berniat untuk menjatuhkan sesiapa...Allah membenarkan lelaki untuk berkahwin lebih dari satu..atas dasar adil...tapi adilkah si isteri pertama untuk tidak membenarkan si suami untuk bernikah lagi satu sedangkan si suami masih menjalankan tanggungjawabnya kepada si isteri dengan baik...niatnya untuk meluaskan kasih sayang dan belas kasihan kepada perempuan yang ingin dikahwininya kerana perempuan itu ibu tunggal....sila komen pembaca2 sekalian..
faradeeba
irene_aleeya@yahoo.com
ditulis oleh faradeeba pada 2011-08-22 13:17:56
sy ingin menyatakn mslh sy.sy sudah berkhwin selama 11 thn dn masih blum dikurniakn anak.dr sblm brkhwin sya slalu mmbntu suami dr segi kewangan krn dia slalu kekurangn wang.utk brkahwin sy mmbuat loan utk suami buat hntaran kawin,dn skrg sy masih mmbyr pinjmn secara bulnn.suami juga prnh hmpir sethn tak bekerja dan sy yg mnnggung prbelnjaan dia dan byrn ansurn kete dia.sejk mula brkhwin sy yg mmbyr sewa rumah,bil2 dn sgla blnja dapur semua sy yg tnggung.sepjg brkhwin dia hnya mmberi duit sbyk 3,4 kali shj..jd apa pendpt anda,adakh sy perlu menguruskn rumah,memasak dan segalanya.sedngkan kami masing2 bekerja dan waktukerja sy tak tentu,kekdg kena bekerja lebih 24 jam tnpa henti kerana sy seorg doktor.sy rasa sgt penat dn kecewa krn merasakn tiada gunanya sy brkhwin krn lg menmbhkn beban saya.
comel
sitizubaidakakbob@yahoo.com
ditulis oleh comel pada 2011-10-30 21:35:59
berdasarkan cerita faradeeba tu,samalah seperti saya,perlukah terus memberi peluang dan bersabar shj...@ rujuk kepada pakar syariah dlm kes ini..sebab kekadang jiwa sendiri jadi tertekan dan fedab kekadang semua ini akan menimbulkan lg masalah.....tolong lah bantu dalam menyelesaikan masalah ini
mat yg pening
atantintun90@yahoo.com
ditulis oleh mat yg pening pada 2011-11-09 14:04:13
nasib baik ada blok ni..bolh la sy memepelajari serba sedikt tentk isteri2 ini..
hamba allah
msabriz@hotmail.com
ditulis oleh hamba allah pada 2012-05-09 23:56:41
dari pendapat email asya_2021@yahoo.com.my 
tak perlu nk merampas hak kebahagiaan orang lain la put3...sebrnye lelaki tu nk tut ko jer tu...tut free la katekan...ko dah berzina la put3..sedar tu sikit..nk kawin dgn laki org tp adap dgn bini pertama x de..maki2.. cube la ko di madukan sanggup x? semua org x sanggp melainkan suami kita adil terhadap kite..warak dan sembahyang 5 waktu... ni nk cari lelaki x leh pakai wt per...sebenarnya ko tu nk di kesiankan ...

Berikan Komen
Nickname:
Email:
Telefon:
:Untuk mendapat pemberitahuan email jika ada komen terbaru.
BBCode:Web AddressEmail AddressBold TextItalic TextUnderlined TextQuoteCodeOpen ListList ItemClose List
Komen:



This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots. (see: www.captcha.net)
Taip huruf atau nombor yang anda nampak dalam gambar (5 character). Anda boleh taip huruf besar atau kecil (not case sensitive)

Jika anda menyukai artikel ini. Sila klik "Like" :

 
 

Iklan

Azzalynn's Bridal
Kami di AzzaLynn Bridal turut menyediakan pelbagai kursus kecantikan. Terutamanya berkaitan solekan peribadi mahupun sol... >> lagi
Kami di AzzaLynn Bridal turut menyediakan pelbagai kursus kecantikan. Terutamanya berkaitan solekan peribadi mahupun solekan pengantin.Format 100% praktikal yg kami gunakan sememangnya telah berjaya membantu para peserta utk mahir dalam tempoh segera. Ramai anak murid kami yg bermula dgn Bengkel ZERO Knowledge telah pun menjadi mekap artis terkenal di antaranya Emapesona, Inspirasi Dilla Make-up Artist, IezaShaz dan ramai lagi... Anda berpeluang mempelajari dan mengenali pelbagai jenis produk yang digunakan oleh mekap artis terkenal di seluruh dunia yang terdiri daripada produk KRYOLAN - Dermacos - Dermacolor - Supracolor- FARMASI Color Cosmetics dan pelbagai lagi.Jika anda berminat untuk mengikuti bengkel wedding planner, terdapat dua jenis modul yang anda boleh ikuti iaitu samada modul bengkel pemasangan pelamin dan gubahan bunga ataupun modul bengkel solekan dan dandanan rambut Layari butik perkahwinan http://azzalynnbridal.blogspot.com utk melihat jadual bengkel terkini.    Contact Us      Email: nlynnda@yahoo.co.uk Boutique: +603-80601544 (2:00pm - 5:00pm ONLY) SOHO Office: +603-80515446 (10:00am - 2:00 pm ONLY) Lynnda: +6012-2399629  Sue: +6013-2028986   Official Blog :: http://azzalynnbridal.blogspot.com Related Links :: http://azzalynn.blogspot.com http://runcitdanborong.blogspot.com  http://kryolanstokis.blogspot.com http://pengantin.fotopages.com http://d-raz.fotopages.com   Facebook :: AzzaLynn Bridal

Shout it!

Nick:

Message:

Peti Undi

Bagaimanakah anda berkenalan dengan pasangan anda sekarang?
 

Kisah Cinta Pilihan

Cinta Ke Hujung Nyawa
Kisah cinta kami bermula 5 tahun lepas, iaitu pada akhir Disember 2003. Kami bersahabat setahun sebelum tahun tersebut melalui email dan telefon. Kami tidak pernah berjumpa selama setahun, dan pada akhir tahun 2003 kami berdua mengagahkan diri untuk mengatur s
>>lagi mengenai kisah cinta mereka

Himpunan Koleksi Kisah Cinta

Who's Online

We have 95 guests online

Facebook