Login / Daftar ke Pengantin.com.my




Lupa kata laluan?

Daftar sekarang

Iklan kahwin - iklankan butik perkahwinan anda
 
Min And The Makeup
Andaman dan solekan dari mekap artis Shamine S sesuai untuk majlis perkahwinan anda. Shamine S memastikan hasil kerja ya... >> lagi
Andaman dan solekan dari mekap artis Shamine S sesuai untuk majlis perkahwinan anda. Shamine S memastikan hasil kerja yang berkualiti.

Tanggungjawab Seorang Suami

Attention, open in a new window. | Print | E-mail

User Rating: / 17
PoorBest 

ADIL
Salah satu tanggungjawab utama seorang suami terhadap isterinya (isteri-isteri) ialah mengawal isterinya serta berlaku adil kepadanya kerana isteri itu adalah amanah Allah yang diserahkan kepada si suami.

Sabda Rasulullah SAW:

(Fear) God, (fear) God in the matter of women. They are weak partners, a trust from God with you; and they are made by the divine word permissible for you.

 

Ini menunjukkan bahawa suami hendaklah menjaga amanah yang telah diberikan oleh Allah kepadanya. Ini merupakan tunggak utama dalam menjalankan tanggungjawab sebagai seorang suami. Jika si suami dapat menghayati maksud sabda Rasulullah SAW ini, sudah tentu masalah rumahtangga yang banyak berlaku pada zaman ini dapat dielakkan. Suami hendaklah menjaga si isteri dan bukannya memperhambakannya walaupun disebutkan di atas sebagai mengawal isteri. Di sini, mengawal isteri bukanlah bermaksud mengawalnya sebagai hamba tetapi mengawal isteri itu daripada melakukan perkara-perkara yang ditegah oleh Islam.

 

 

Jika sesorang lelaki itu mengahwini lebih daripada seorang isteri, bermakna suami itu perlulah bersikap adil terhadap semua isterinya. Suami hendaklah memenuhi keperluan isteri-isterinya tanpa melebih-lebihkan salah seorang daripada mereka. Suami perlulah mengaturkan jadual bermalam yang adil supaya tidak berlaku perbalahan sesama isteri dan juga dengan si suami yang akan menghalang pembentukan keluarga bahagia.

 

PEMIMPIN
Suami juga bertindak sebagai ketua rumah dalam sesebuah keluarga. Suami bertindak sebagai pemerintah yang bertanggungjawab terhadap pemerintahannya iaitu keluarganya. Suamilah yang akan membuat keputusan yang membabitkan keluarganya.

Suami juga hendaklah bertanggungjawab menjaga keselamatan dan kebajikan orang-orang dibawahan jagaannya, iaitu isteri serta anak-anaknya. Tanggungjawab yang dipikul ini adalah besar, oleh itu si suami hendaklah bersedia untuk memimpin sebuah kerajaan yang dibinanya.

Firman Allah

Lelaki itu pemimpin bagi perempuan dengan apa-apa yang Allah telah lebihkan sebahagian mereka ke atas sebahagian yang lain, dan lantaran lelaki itu telah memberikan nafkah dengan harta mereka. Perempuan-perempuan yang baik ialah perempuan yang setia dan menjaga diri di belakang suami akan apa-apa yang disuruh Allah menjaganya.

(An-Nisak:34)

NAFKAH
Si suami juga hendaklah memberi nafkah zahir dan batin kepada isterinya mengikut kemampuannya. Menyediakan keperluan asas kepada si isteri iaitu: makanan yang mencukupi, pakaian mengikut keperluan dan tempat tinggal.

Firman Allah

"Dan kewajipan suami memberi makan dan pakaian kepada isteri dengan cara yang baik."

(Al-Baqarah:233)

Suami juga hendaklah memberikan wang yang secukupnya kepada si isteri supaya ia boleh membeli keperluan rumahtangga. Untuk pakaian pula, si isteri berhak untuk pakaian yang sesuai mengikut keadaan dan kemampuan si suami. Si isteri juga berhak untuk mendapatkan tempat tinggal yang selesa, selamat dan sekurang-kurangnya mempunyai keperluan yang minimum. Nafkah anak-anak juga adalah tanggungjawab suami. Menurut Rasulullah, memberi nafkah kepada anak dan isteri sama hukumnya dengan orang yang berjihad ke jalan Allah. Suami haruslah ikhlas, walaupun kepenatan kerana apa yang dilakukan adalah ibadah.

Untuk keperluan batin pula, si suami hendaklah memenuhi keperluan isteri tanpa mementingkan diri sendiri.

PENDIDIKAN
Pendidikan agama sangat penting dalam kehidupan kita sehari-hari. Kita perlulah sentiasa memperbaiki diri kita yang serba kekurangan ini. Dalam sesebuah institusi keluarga, suamilah yang bertanggungjawab memberikan nasihat dan pengetahuan serta pengajaran hukum Islam dalam hal-hal fardu ain kepada isteri dan anak-anak. Oleh sebab itu, suami perlulah melengkapkan dirinya dengan pendidikan agama supaya ia dapat mengajar isterinya.

Dengan memberi panduan kepada isteri tentang pendidikan agama ini, tentulah ia akan mengelakkan keruntuhan sesebuah institusi keluarga yang disebabkan oleh kejahilan tentang hukum-hukum agama. Suami hendaklah memastikan bahawa isteri mempunyai pendidikan agama yang mencukupi dan menggalakkannya menjalankan ibadat-ibadat sunat dan sebagainya.

PELINDUNG
Si suami juga bertanggungjawab memberi perlindungan, penjagaan dan kegembiraan kepada si isteri. Isteri adalah amanah Allah, maka sudah tentu si suami hendaklah menjaganya serta menggembirakan hatinya. Hendaklah si suami memastikan bahawa si isteri sentiasa berasa senang tanpa rasa susah hati dan sengsara:

Tempatkanlah mereka (perempuan-perempuan yang idah) di tempat kediaman yang sesuai dengan kemampuan kamu, dan janganlah menyengsarakan mereka untuk menimpakan kesusahan kepada mereka.

(at-Talaq :6)

Menurut ayat di atas juga, suami bertanggungjawab menyediakan kediaman (yakni perlindungan) kepada si isteri. Suami hendaklah memastikan bahawa keselamatan si isteri adalah terjamin. Perempuan adalah kaum yang lemah, oleh sebab itu, sebagai kaum yang berdaya, suami hendaklah menjaga si isteri daripada sebarang bahaya. Untuk mencapai kebahagiaan dalam rumahtangga, rasa cinta dan kasih sayang perlulah wujud antara suami isteri. Suami hendaklah memberikan kasih sayang kepada si isteri dengan menjaga hatinya dan melayannya dengan baik.

Suami hendaklah memastikan bahawa hati si isteri tidak terluka dengan sikap si suami. Jika si isteri melakukan sesuatu perkara yang kurang disenangi oleh suami, maka si suami hendaklah bersabar dan beralah dengannya asalkan ia tidak merosakkan peribadi si isteri dan si isteri tidak melakukan perkara-perkara yang ditegah dalam Islam.

Sabda Rasulullah SAW:

Whoever of you whose wife behaves in a disagreeable manner and he responds by kindness and patience, God will give him rewards as much as job will be given for his forbearance.

Untuk memastikan bahwa si suami dapat bersabar dengan karenah si isteri, si suami hendaklah mempunyai sikap memahami dan memaafkan. Ini adalah perlu supaya tidak terjadi perbalahan sesama sendiri walaupun punca masalah yang timbul adalah kecil sahaja. Si suami hendaklah bersabar dengan keletah si isteri, bertimbang rasa, dan memahami penderitaan yang ditanggung oleh si isteri ketika hamil, melahirkan anak dan mengasuhnya. Pada ketika inilah si isteri kadang-kadang bertindak mengikut perasaan. Oleh sebab itulah pada ketika ini, si suami hendaklah melayan si isteri dengan baik dan lemah lembut. Janganlah kerana perkara yang kecil sahaja maka si suami menengking si isteri itu. Akibatnya, rumahtangga akan menjadi goyah.

Jika terdapat kecacatan secara fizikal atau sebagainya, si suami hendaklah merahsiakannya daripada pengetahuan orang ramai. Apa-apa tanda yang terdapat pada tubuh si isteri, adalah menjadi amanah kepada si suami merahsiakan segalanya kerana ia boleh mengaibkan si isteri jika dihebohkan. Kita perlulah mengasihi semua anggota keluarga kita. Setelah berkahwin, semua ahli keluarga pihak si isteri akan menjadi keluarga pihak si suami. Oleh sebab itu, si suami hendaklah menyayangi keluarga pihak si isteri seperti keluarganya sendiri.

MELAYAN & MENGGAULI ISTERI DENGAN BAIK
Gurauan adalah perlu dalam perhubungan suami isteri kerana ia boleh merapatkan lagi perhubungan mereka. Ia juga merupakan salah satu cara untuk merehatkan badan dan pemikiran. Suami hendaklah menggembirakan hati si isteri apabila berehat dengannya dengan berjenaka secara sederhana. Apabila menggauli si isteri, suami hendaklah melakukannya dengan lemah lembut, sopan santun dan tidak zalim.


Bookmarks ~ Kongsi ::

Komen

ibnu_jalal@yahoo.com
ditulis oleh pada 2008-05-01 14:00:41
bolehlahbolehlah

ibnu_jalal@yahoo.com
ditulis oleh pada 2008-05-01 14:00:53
bolehlahbolehlah :zzz
siti aisyah
malaygirljjb@yahoo.com.my
ditulis oleh siti aisyah pada 2010-04-15 11:34:23
akum..saya ingin minta pendapat tuan dan ingin bertanya beberapa soalan. saya baru 2 bln berkahwin dan sy juga mempunyai kerjaya sendiri. adakah jika isteri mempunyai kerjaya suami tidak perlu memberi belanja bulanan kepada saya? untuk pengetahuan tuan suami saya bekerja dengan pendapatan sebenar yang saya tidak tahu berapa kerana beliau tidak pernah menunjukkan saya slip gaji bila diminta pelbagai alasan yang diberikan. selama 2 bulan ini jugala saya yang menanggung makan minum dan pakai serta kepeerluan suami sedangkan gaji sy juga kecil. adakah patut perkara seperti ini terjadi. suami blm pernah memberi wang belanja pada saya malah meminta wang simpanan saya. setiap kali gaji beliau esoknya suami ckp dah habis. sy jd tension sehingga tidak ikhlas memberi suami duit simpanan d gaji saya. suami juga berjanji ingin membayar balik duit saya tapi apabila diminta suami ckp saya berkira adakah saya berdosa kerana tidak ikhlas dengan suami.kdg2 sy rs kehidupan sebelum kawin lbh elok dari sekarang..harap tuan dapat beri sedikit nasihat terhadap permasalahn sy ini, terima kasih.
YANA
rrozianabintiismail@yahoo.com
ditulis oleh YANA pada 2010-05-18 09:38:31
akum..saya ingin minta pendapat tuan dan ingin bertanya beberapa soalan. saya baru 2 bln berkahwin dan sy juga mempunyai kerjaya sendiri. adakah jika isteri mempunyai kerjaya suami tidak perlu memberi belanja bulanan kepada saya? untuk pengetahuan tuan suami saya bekerja dengan pendapatan sebenar yang saya tidak tahu berapa kerana beliau tidak pernah menunjukkan saya slip gaji bila diminta pelbagai alasan yang diberikan. selama 2 bulan ini jugala saya yang menanggung makan minum dan pakai serta kepeerluan suami sedangkan gaji sy juga kecil. adakah patut perkara seperti ini terjadi. suami blm pernah memberi wang belanja pada saya malah meminta wang simpanan saya. setiap kali gaji beliau esoknya suami ckp dah habis. sy jd tension sehingga tidak ikhlas memberi suami duit simpanan d gaji saya. suami juga berjanji ingin membayar balik duit saya tapi apabila diminta suami ckp saya berkira adakah saya berdosa kerana tidak ikhlas dengan suami.kdg2 sy rs kehidupan sebelum kawin lbh elok dari sekarang..harap tuan dapat beri sedikit nasihat terhadap permasalahn sy ini, terima kasih.
munawwaroh
dayat08@hotmail.com
ditulis oleh munawwaroh pada 2010-05-20 21:01:52
aku sudah kawin sejak aku umur 18 tahun.aku punya suami sangat haiper sex 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)
yatie eilyas
yatieilyas_87@yahoo.com
ditulis oleh yatie eilyas pada 2010-05-22 00:44:20
salam, sy dah berkahwin hampir 14 tahun. suami sy seorg yg kedekut pd isteri mahupun pd family tp boros bila keluar dgn wanita lain. ertikata lain suami sy mempunyai hobi melayan wanita2 yg kesunyian di internet sehingga mengabaikan tanggungjawapnya sebgi suami. seblm berkahwin dia pernah melakukan perkara yg x baik pd kekasihnya dulu sehingga menghasilkan anak luar nikah tp dia x pernah ign berubah sehingga kini. sepanjang perkahwinan kami dia x pernah membimbing sy. kami x pernah mendirikan solat bersama. dan dia telah mengabaikan tanggungjawapnya seperti memberi nafkah, tempat tinggal yg sempurna dan tidak memberikan kasihsayang @ perhatiannya kepada sy malah dia tidak lagi menyentuh sy selama 5 tahun nie.soalan sy haruskah sy bersamanya? berdosakah sy jika sy meminta cerai?
aitul
ruby_boy07@yahoo.com
ditulis oleh aitul pada 2010-07-25 12:03:54
pertayaan: soalan 
apakah hukumnye gaji suami memberi kepada keluarga suami tanpa meminta izin isteri????
nana
lisnajwa@gmail.com
ditulis oleh nana pada 2010-09-14 13:35:22
Salam..Disni saya ingin bertanyakan apa hukumnya suami yang lalai tanggungjawabnya terhadap isteri dengan anak2? Adakah isteri masih harus bersabar setelah asyik di marah, maki hamun? Apakah harus bersabar? Apakah erti sebuah perkahwinan jika baru 3bulan nikah suami dh nikah senyap2. Diketahui oleh isteri pertama setelah 5 bulan mereka nikah. Dunia bagai nk kiamat saja ketika itu. tak diduga suami sanggup nikah org lain walaupun isteri telah sanggup berkorban dengan menukar agama asalnya ke agama islam. Perkahwinan dh mencecah 3tahun skrg, apa yg patut dilakukan? tak kan semudah itu hendak menuntut cerai??????? dimana hak isteri islam yg selama nie di ketepikan? Tanpa bimbingan dan tunjuk ajar seorang suami dalam islam.Tanpa nafkah zahir dan batin? Semoga Allah berikan isteri itu kekuatan untuk meneruskan hidup sebagai seorang wanita islam yang masih baru dlm agama yg dianutinya.
asya
asya_umomude@yahoo.com
ditulis oleh asya pada 2010-09-26 14:03:38
:) askum . . saye boeng arh bce kragan kad ats tuh . . :zzz x besh lgsng larhh !!! :p
za
uraina_almi85@yahoo.com
ditulis oleh za pada 2010-09-26 22:34:20
..saye pernah mengalami pkara yg sama dgn yana..knpe ade segelintir lelaki tak pernah jujur dl lmm setiap perhubungan.sehingakan mengabaikan tanggungjwb sebagai suami..apatah lagi mau memberi nafkah kpda isteri..dah terblik pula..skrg si isteri yg memberi nafkah kpda suaminya...dah d beri nafkah,,si suami buat hal lg..tidak jujur dlm perhubungan...tension plak...tp kte kan PEREMPUAN YG KUAT tanpa nafkah suami kte msh lg hidup tau.......semangat mesti kuat...wlaupun dgn pendapatan yg sdikit.TUHAN MAHA ADIL DAN MAHA MENGETAHUI/
Derick
myyearhascome@yahoo.com
ditulis oleh Derick pada 2011-03-14 11:52:51
Hello.. 
 
Am looking for a relationship am still single.. My name is derick from uk
miszebby
marlinaeby@yahoo.com
ditulis oleh miszebby pada 2011-07-23 18:34:12
mat ptg...pa kbr?sa khwin pada umur 18thun.sa sgt gembira hidup dgn suami yg tercintai,..ne sa mau tnya,,,apa hukumannya bila si istri kuat marah dgn suaminya?
anne
rohanilan@yahoo.com.my
ditulis oleh anne pada 2011-10-14 13:48:31
:cry akum saya nak tahu apa hukumnya suami selalu marah .....walaupun kesalahan tu pd suami ...sampai bergaduh....ungkit mengukit.... last si isteri mlas nak panjang kan cerita terpaksa mengalah......ni nasib entah lah .....hanya tuhan je yg tahu
shilah
shilah69@yahoo.com
ditulis oleh shilah pada 2012-02-13 01:02:49
shilah69@yahoo.com

Berikan Komen
Nickname:
Email:
Telefon:
:Untuk mendapat pemberitahuan email jika ada komen terbaru.
BBCode:Web AddressEmail AddressBold TextItalic TextUnderlined TextQuoteCodeOpen ListList ItemClose List
Komen:



This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots. (see: www.captcha.net)
Taip huruf atau nombor yang anda nampak dalam gambar (5 character). Anda boleh taip huruf besar atau kecil (not case sensitive)

Jika anda menyukai artikel ini. Sila klik "Like" :

 
 

Iklan

SERI MAHKOTA
Himpunan terkini pelbagai warna berteras renda, sifon dan satin pasti memikat hati anda.  Jemekinya pula dari yang be... >> lagi
Himpunan terkini pelbagai warna berteras renda, sifon dan satin pasti memikat hati anda.  Jemekinya pula dari yang bermutu sahaja.  Potongan serta keselesaan pemakainya amat dititikberatkan.  Pastikan anda mendapat yang terbaik dan bergaya di hari persandingan anda itu nanti.

Shout it!

Nick:

Message:

Peti Undi

Siapakah yang paling mempengaruhi dalam pemilihan pasangan suami isteri anda?
 

Kisah Cinta Pilihan

Cinta Ke Hujung Nyawa
Kisah cinta kami bermula 5 tahun lepas, iaitu pada akhir Disember 2003. Kami bersahabat setahun sebelum tahun tersebut melalui email dan telefon. Kami tidak pernah berjumpa selama setahun, dan pada akhir tahun 2003 kami berdua mengagahkan diri untuk mengatur s
>>lagi mengenai kisah cinta mereka

Himpunan Koleksi Kisah Cinta

Who's Online

We have 40 guests online

Facebook